Nieuw instituut waarborgt kwaliteit UMC St Radboud

0
316

umcnijmegen.gifHet UMC St Radboud Ziekenhuis in Nijmegen is bezig met de oprichting van een nieuw instituut dat kwaliteit en veiligheid van de zorg in het ziekenhuis moet waarborgen. De maatregel vloeit voort uit de ernstige crisis die het hartcentrum van het universitaire ziekenhuis in 2006 lamlegde.

Het instituut is volgens de raad van bestuur nieuw in de Nederlandse gezondheidszorg en zou heel goed navolging kunnen vinden bij andere ziekenhuizen. Het UMC St Radboud Ziekenhuis in Nijmegen is bezig met de oprichting van een nieuw instituut dat kwaliteit en veiligheid van de zorg in het ziekenhuis moet waarborgen. De maatregel vloeit voort uit de ernstige crisis die het hartcentrum van het universitaire ziekenhuis in 2006 lamlegde. Het instituut is volgens de raad van bestuur nieuw in de Nederlandse gezondheidszorg en zou heel goed navolging kunnen vinden bij andere ziekenhuizen.

Het Instituut voor Waarborging van Kwaliteit en Veiligheid opereert onafhankelijk van de rest van het ziekenhuis, met een eigen bestuur en adviesraad waarin belangenbehartigers van patiënten zitting hebben. Twee speciale audit teams nemen per afdeling interviews af, houden statussen van patiënten tegen het licht, peilen de teamgeest en controleren de afhandeling van complicaties. Ook wordt bekeken hoe elk van de vijftig afdelingen omgaat met medische incidenten en de melding daarvan. Per afdeling neemt een doorlichting ongeveer een maand in beslag.

Het instituut stelt een advies met verbeterpunten op. De raad van bestuur van het academische ziekenhuis ziet er op toe dat afdelingshoofden die verbeterpunten uitvoeren. De verantwoordelijkheid voor de zorg is in Nederland op merkwaardige wijze verdeeld tussen het personeel op de werkvloer enerzijds en bestuursraden van ziekenhuizen anderzijds.

Het Instituut voor Waarborging van Kwaliteit en Veiligheid begint na de zomer met haar werk en moet eind dit jaar volledig operationeel zijn. De raad van bestuur van het Nijmeegse ziekenhuis voorspelt dat ook andere Nederlandse ziekenhuizen baat zullen hebben bij een dergelijk instituut.

Ook de behandeling van klachten van patiënten behoort tot de werkzaamheden van het instituut. Bij problemen bemiddelt het instituut tussen patiënt en arts. Ook peilt het de meningen en ervaringen van patiënten.

Vorig artikelJonge diabetespatiënten samen naar de dokter
Volgend artikelDiagnostisch Centrum Heerhugowaard van start
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.