Een ethische visie op marktwerking

Array

Rutger Claassen onderzocht ethische visies op de vraag of marktwerking moet worden ingevoerd in maatschappelijk gevoelige sectoren. Die vraag kan volgens de onderzoeker het beste worden beatwoord door gebruik te maken van een zogenaamde ‘capability-benadering’. Daarin moet bepaald worden welke moreel vereiste kansen en mogelijkheden (capabilities) in bepaalde sectoren aan mensen moeten worden geboden. Vervolgens kan dan besloten worden of marktwerking die mogelijkheden kan realiseren. 

Deze benadering is getoetst in drie sectoren: veiligheid (politie/bewakingsdiensten), massamedia (televisie, radio, kranten) en langdurige zorg. Claassen concludeert dat het in geen van deze drie sectoren gaat om simpelweg ‘wel of geen markt’; vaak biedt een combinatie van een markt én een niet-marktalternatief het beste institutionele arrangement. Bijvoorbeeld omdat mensen zo kunnen kiezen of zij wel of niet gebruik maken van commerciële diensten. De tweede belangrijke conclusie is dat zo’n combinatie alleen overlevingskansen heeft als wordt gezorgd dat de dynamiek van de markt er niet toe leidt dat het marktalternatief verdrongen wordt. Dat kan het best gegarandeerd worden door publieke investeringen in zo’n alternatief voor de markt, maar ook door een algemene werktijdverkorting.

  23-05-2008, 14:30 uur , Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.
Rutger Claassen, Wijsbegeerte Proefschrift: The Market's Place in the Provision of Goods Promotor 1: Prof.dr. M. Duwell Promotor 2: Prof.dr. E. S. Anderson

Recente artikelen