Kamer geschokt door marketing farmaceuten

Array

Artsen, apothekers, medicijnfabrikanten en patiënten moeten misstanden in de medicijnhandel direct melden. Daartoe roept de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) vandaag op.

Aanleiding voor die oproep is het televisieprogramma Radar, dat afgelopen weken liet zien hoe medicijnfabrikanten artsen bewerken om hun geneesmiddelen voor te schrijven aan patiënten. Met die "marketing" is jaarlijks een bedrag van 1,3 miljard euro gemoeid.

Zo kregen artsen bijvoorbeeld cadeaus aangeboden. Ook zou de industrie gunsten verlenen aan wetenschappers om richtlijnen voor het voorschrijven van geneesmiddelen te beïnvloeden. Verder komt het voor dat de medicijnfabrikanten extra personeel voor artsen betalen. In ruil daarvoor moeten de artsen dan bepaalde merken medicijnen aan hun patiënten voorschrijven.

Critici van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame stellen echter al jaren dat de organisatie te soepel is bij het beoordelen van de reclame- en marketingtechnieken van de medicijnfabrikanten. Zij hebben sowieso bedenkingen bij de rol die de CGR speelt, aangezien de stichting voor een groot deel wordt gevormd door de medicijnindustrie zelf.

De PvdA is geschrokken van de marketingtrucs die de farmaceutische industrie toepast om geneesmiddelen aan de man te brengen. Toch heeft de regeringspartij de indruk dat juist de Inspectie voor de Gezondheidszorg een te afwachtende houding aanneemt.

De sociaaldemocraten dringen er in ieder geval bij minister Klink van Volksgezondheid op aan om maatregelen te nemen tegen farmaceuten die artsen beïnvloeden. 'Zonodig wil ik een spoedoverleg met de minister', dreigde PvdA'er Van der Veen alvast. Ook SP-collega Kant dringt aan op harde maatregelen.

Bron: Staatscourant 

Recente artikelen