Werkboek helpt bij vraaggerichte zorg
ArrayWat is er nodig om vraaggericht te werken? Over welke competenties moeten medewerkers beschikken en hoe kunnen teamleiders hen daarbij helpen? Een nieuw werkboek van Sting, ‘Vaardig in vraaggerichte zorg’, helpt alle partijen op weg.Vraaggerichte zorg in een notendop: goed luisteren naar de cliënt en goed samenwerken. Zo zorg je ervoor dat de cliënt krijgt wat hij nodig heeft voor een kwalitatief goed leven. En dat is nodig voor het opstellen van het zorgleefplan, dat sinds januari 2008 verplicht is. Het nieuwe werkboek helpt teams bij het ontwikkelen van de competenties voor goede vraaggerichte zorg.
Het werkboek is speciaal geschreven voor teamleiders, opleidingsfunctionarissen en andere teambegeleiders. Aan de hand van een overzichtelijk praktijkprofiel, voorbeelden van verzorgenden en oefeningen kunnen zij met hun team aan de slag. Het competentieprofiel wordt bepaald door drie hoofdvragen: ken je de cliënt? Kom je er samen uit? En: knok je voor de cliënt? De teams kunnen deze vragen beantwoorden aan de hand van enkele oefeningen. Vervolgens nodigen de oefeningen uit tot nadenken over de vraag: hoe doen we het nu? Een poster en speciale werkbladen helpen bij deze reflectie.
Bij het ontwikkelen van competenties is het van belang dat medewerkers er ook bewust mee bezig zijn tijdens het werk. Bijvoorbeeld door goede praktijkvoorbeelden uit te wisselen, te oefenen, visies te toetsen en te bedenken hoe iets beter kan. Teamleiders zullen er rekening mee moeten houden dat dit een proces is van vallen en opstaan. Het werkboek is daarbij in ieder geval een eerste hulp.
Het werkboek en de poster kunt u gratis downloaden via de webwinkel van Sting. U kunt het werkboek ook bestellen voor 15 euro (inclusief verzendkosten).
Bezoek hier de webwinkel van Sting
Bron:Zorgvoorbeter.nl