Test zonnebrandcreme Consumentenbond

Array

Elke zonnebrandcrème geeft een bepaalde graad van bescherming tegen de zon. Dit staat altijd op de verpakking vermeldt en wordt de Sun Protection Factor (SPF) genoemd. De SPF of beschermingsfactor geeft aan welke mate van bescherming de zonnebrandcrème geeft. De Consumentenbond heeft onlangs 10 zonnebrandcremes met een SPF van 15 of 20 getest. Volgens de Consumentenbond is de Kruidvat Solait SunMilk 200 ml (5,90 Euro) zonnebrandcrème ‘de beste koop’.
Dat deze zonnebrandcrème het predikaat ‘beste koop’ verdient heeft dit product mede te danken aan de testoordeel van het gebruik van de zonnebrandcrème door een panel van slechts 22 personen. De door de Consumentenbond gemeten SPF bedraagt 15,9. Wanneer het echter gaat om optimale bescherming en verder niets, is een crème met een zeer hoge SPF de beste keus. Zonnebrandcremes die uit dezelfde test een hoge SPF hebben en niet duur zijn, zijn Hema Basic Sun zonnemelk spray (250 ml, 5,50 Euro, gemeten SPF 36,2), Biodermal Sun Protect Milk, (150 ml, 18 Euro, gemeten SPF 27,1), Roc Minesol spray lotion, (200ml, 17,00 Euro, gemeten SPF 27,3) en Nivea Sun Verzorgende zonnemelk (200 nl, 11,50 Euro, gemeten SPF 23,7).
Volgens de Consumentenbond beschermen alle zonnebrandmiddelen goed tegen UVA- en UVB-straling. Dat wil zeggen dat de SPF van de zonnebrandcremes minimaal de waarde is die op de verpakking wordt weergegeven. De meeste middelen bevatten een hogere factor dan op de verpakking staat aangegeven. De Hema heeft zelfs een factor 36 bij een zonnebrand waarop factor 20 staat vermeld.

In het oordeel over de zonnebrandcremes laat de Consumentenbond ook het testoordeel van een panel meewegen. De zonnebrandcremes werden getest door een panel van slechts 22 personen. Mede daardoor kwam Kruidvat Solait SunMilk 200 ml als ‘beste koop’ naar voren terwijl er toch meerdere merken zonnebrandcrème zijn die een goede bescherming tegen de zon bieden en niet al te duur zijn.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen