Mamma care goed georganiseerd

Array

De zorg rondom borstkanker is in Nederland goed geregeld. Volgens onderzoeksbureau MediQuest behaalt 23% van de ziekenhuizen een score van 3,5 ster uit maximaal 4 sterren. Deze score is gebaseerd op een 29-tal onderzochte indicatoren. Deze indicatoren zijn onder andere de voorzieningen per ziekenhuis, hulpprogramma’s en het aantal behandelde patienten. Maar liefst 50% van de ziekenhuizen scoort 3 sterren, 16% scoort 2,5 ster en slechts 3% scoort 2 sterren. Consumenten kunnen deze scores van ziekenhuizen vergelijken op www.independer.nl/gezondheidszorg.


82% van de onderzochte ziekenhuizen biedt voldoende aanvullende hulpprogramma’s aan zoals lymfoedeem, vermoeidheid of zenuwpijn. Maar liefst 99% van de ziekenhuizen biedt in voldoende mate specifieke voorzieningen aan, zoals pruiken of uitwendige borstprothesen. Daarnaast biedt elk ziekenhuis psychosociale ondersteuning. Bij 78% van de ziekenhuizen heeft de patient hiervoor de keuze uit tenminste 4 verschillende hulpverleners: geestelijk verzorger, een maatschappelijk werker, een psycholoog of een psychiater zijn.


Alle ziekenhuizen geven aan dat ze een mammapoli hebben voor patienten met borstkanker. Daarnaast beschikt ook ieder ziekenhuis over een gespecialiseerde verpleegkundige of behandelend arts als aanspraakpunt voor de patient. Elk ziekenhuis werkt met een multidisciplinair mammateam.


Om de ervaring met borstkankerzorg te kunnen waarborgen moet een chirurg, volgens de Europese richtlijn Eusoma 2000. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 38% van de ziekenhuizen boven deze norm haalt.


Van 131 van de 141 ziekenhuislocaties is voldoende informatie bekend over de zorg rondom borstkanker. Het best scorende ziekenhuis is het Deventer Ziekenhuis. De slechtst scorende ziekenhuizen zijn ziekenhuis Amstelland in Amstelveen, het Antonius ziekenhuis in Sneek en de buitenpolikliniek van het Antoniusziekenhuis in Emmeloord (Zorgvoorziening Antonius Emmeloord).


Het onderzoek is uitgevoerd door MediQuest. Zij heeft een methodiek ontwikkeld om kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken. De bronnen waarvan gebruik is gemaakt zijn de gegevens op de prestatie-indicatoren 2007 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, die per 1 juni 2008 zijn weergegeven op www.ziekenhuizentransparant.nl. Daarnaast is er gebruik gemaakt van gegevens over de ziekenhuizen (Etalageplus gegevens) zoals weergegeven op www.KiesBeter.nl.


De huidige beschikbare prestatie-informatie over de borstkankerzorg richt zich op de organisatie van de zorg. Prestatiegegevens over de uitkomsten van de zorg/behandelingen zijn (nog) niet beschikbaar.


De resultaten van dit onderzoek zijn via onderstaande link na te lezen:
http://weblog.independer.nl/onderzoek/score-ziekenhuizen-voor-borstkanker/


Bron: Independer

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen