Avondspreekuur in opkomst

0
272

Veel patienten maken gebruik van avondspreekuren in ziekenhuizen en gezondheidscentra. Dat blijkt uit een rondgang langs zorginstellingen. Sinds een paar jaar openen steeds meer ziekenhuizen en praktijken  avondpoli’s. De instellingen spreken allemaal van een groot succes. Mensen hoeven door de avondspreekuren geen vrij te nemen van hun werk. Ook oudere mensen die voor vervoer afhankelijk zijn van hun (werkende) kinderen bezoeken de spreekuren met regelmaat. Ook vinden artsen het prettig te werken in de avonduren. Voorwaarde is wel dat ondersteunende afdelingen ook open zijn, zoals de röntgenafdeling, bloedafname en laboratoria.  Daarnaast gaan diverse gezondheidscentra ‘s avonds open.
Guus van Montfort, directeur van onderzoeksbureau Prismant en hoogleraar bedrijfseconomie in de gezondheidszorg, verwacht dat over een paar jaar veel meer patienten ‘s avonds naar de dokter en naar het ziekenhuis gaan.



Wat opvalt aan avondspreekuren is het enthousiasme bij medewerkers. Ze vinden het leuk om te doen, omdat de sfeer minder hectisch is. Er heerst een aangename rust. Een goed avondspreekuur vereeist goede communicatie. De service moet hetzelfde zijn als overdag, dus mensen moeten niet later terugkomen voor een ecg. Het avondspreekuur is geplande zorg, waarvoor een afspraak is gemaakt.”

Gezondheidscentra en ziekenhuizen zijn zich bewust van de marktwerking en de vraag naar verruiming van de openingstijden. Het is nog te vroeg om te spreken van een must, maar doen ze dit niet, dan lopen ze het risico dat ze patienten verliezen. De trend is dat ziekenhuizen hun gebouwen beter gebruiken en meer service bieden. Steeds meer ziekenhuizen maken ruimte voor een avondspreekuur of hebben dat in overweging. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: de patienten waarderen het dat ze buiten kantoortijd binnen kunnen lopen en het personeel is zeer te spreken over de relaxte sfeer.



Bron: AD

Vorig artikelBedrijfskunde voor specialisten
Volgend artikelMedicine 2.0 en Innovatie Anders: Nexthealth was en is erbij
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.