Bewegen centrale thema van oktober Borstkankermaand

Bewustwordingscampagne over persoonlijke invloed van vrouwen op borstkanker

In oktober is het internationaal Borstkankermaand. Stichting Pink Ribbon laat voor het vijfde jaar op rij juist in oktober extra van zich horen met haar landelijke bewustwordingscampagne. Het centrale thema is, net als vorig jaar, ’bewegen’: ‘Meer bewegen = minder kans op borstkanker’. Jaarlijks komen er 12.500 nieuwe borstkankerpatienten bij; 1 op de 8 vrouwen krijgt in haar leven te maken met borstkanker. Slechts bij 5% van hen is erfelijkheid de belangrijkste oorzaak. Stichting Pink Ribbon stelt zich ten doel het Nederlandse publiek te informeren over de risico´s op borstkanker en met name over de preventieve maatregelen die men kan nemen om deze risico´s zelf te beïnvloeden. Bewegen is één van de factoren die de kans op borstkanker verkleint. Vrouwen die voldoende lichamelijk actief zijn hebben 20 tot 40% minder kans op het krijgen van borstkanker. Op basis van wetenschappelijk onderzoek verwacht men dat per jaar 1000 tot 1500 gevallen van borstkanker zouden kunnen worden voorkomen als vrouwen dagelijks een half uur matig intensief bewegen. 40%* van de Nederlandse vrouwen beweegt onvoldoende.


Meer bewegen = minder kans op borstkanker
De kennis van vrouwen over het gunstige effect van bewegen op het risico om borstkanker te krijgen, steeg na de campagne van Pink Ribbon in oktober 2007 tot 66%. Om nog meer vrouwen hiermee bekend te maken, wordt de campagne dit jaar voortgezet. Zo zal er op vele plaatsen een speciale ‘beweegfolder’ van de Stichting te vinden zijn, met daarin allerlei handige tips om zonder veel moeite aan de dagelijkse norm bewegen te komen. Ook op www.pinkribbon.nl is informatie over de campagne te vinden.


Steun van alle kanten
Om landelijke bekendheid voor de bewustwordingscampagne te krijgen en fondsen te werven, ontvangt Stichting Pink Ribbon in oktober hulp van allerlei organisaties. Zo lopen op 11 en 12 oktober honderden vrouwen de A Sister’s Hope loop (meer info op www.asistershope.org) en verlicht Estee Lauder eind september het Concertgebouw in het roze. KPN en Samsung brengen twee Pink Ribbon telefoons uit en organiseren dansworkshops in het land. Sanoma Uitgevers geeft voor de 5e keer Pink magazine uit. Bij vele winkels zoals Etos, Miss Etam en Livera is de speciale Pink Ribbon geluksarmband te koop. Daarnaast zijn er talloze kleine en grote evenementen die informeren, steun betuigen aan borstkankerpatienten of bewustwording over de ziekte vergroten. Alle initiatieven zijn te vinden op www.pinkribbon.nl.


5 jaar Stichting Pink Ribbon
Dit jaar bestaat Stichting Pink Ribbon 5 jaar. Met haar voor Nederland vernieuwende manier van fondsenwerving is zij binnen afzienbare tijd uitgegroeid van een kleine club vrijwilligers tot een stichting van naam. Pink Ribbon is in vijf jaar een bekend merk geworden dat enorm veel vrouwen bereikt met haar bewustwordingcampagnes en jaarlijks vele donaties ontvangt. In deze relatief korte tijd heeft Pink Ribbon eraan bijgedragen dat borstkanker in Nederland op de kaart werd gezet en bespreekbaar is geworden. De kennis onder vrouwen over de risicofactoren is significant toegenomen en er worden wetenschappelijke onderzoeken en psychosociale projecten gefinancierd die zich o.a. richten op het verbeteren van de zorg voor borstkankerpatienten. Dankzij een groot aantal initiatieven van bedrijven en particulieren stijgen donaties elk jaar: in 2007 is 2,6 miljoen ontvangen. Verwacht wordt dat dit bedrag in 2008 hoger zal zijn. Onlangs is de eerste call for proposal uitgezet. Dit heeft ruim 40 financieringsaanvragen opgeleverd. Stichting Pink Ribbon heeft, ondersteund door de Wetenschappelijke Advies Raad, een selectie gemaakt van wetenschappelijke onderzoeken en psychosociale projecten die gefinancierd zullen worden. Op www.pinkribbon.nl is meer informatie te vinden over projecten die door Stichting Pink Ribbon worden gefinancierd.

* Online onderzoek uitgevoerd door PanelWizard in november 2007 onder 502 (november) vrouwen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen