Achmea domineert top 3 zorgverzekeraars
Array
Zilveren Kruis blijft de populairste zorgverzekeraar van Nederland en loopt verder uit op Menzis. Stad Holland kan de consument niet bekoren. Dat blijkt uit Brand Momentum van Euro RSCG (www.brandmomentum.nl). Een volledig online onderzoek onder 1.350 Nederlanders, bestaande uit ‘gewone’ consumenten en prosumers, de sterk vooroplopende beïnvloeders die uit Euro RSCG’s Prosumer Pulse-onderzoek naar voren kwamen. De merkenbarometer van het communicatienetwerk in samenwerking met Tijdschrift voor Marketing laat verder zien dat ONVZ en Aegon verder dalen in ‘momentum’.
Â
Stijgers
Aanvoerder van de top 3 onder prosumers vormt Zilveren Kruis Achmea (+28%). Ook met een ander merk weet moederconcern Achmea de top 3 te bereiken. Avero (+16%) staat namelijk op een gedeelde derde plaats met CZ (+16%). In maart kwam het concern bij een bereikbaarheidsonderzoek van het Algemeen Dagblad als beste uit de bus. Ook zijn er de uitgekiende Achmea-campagnes zoals “Volg je hart†van Zilveren Kruis en de welbekende spots van schadeverzekeraar Centraal Beheer “Even Apeldoorn Bellen!â€. Wellicht ontstaat er in het laatste geval overdracht naar de andere merken van het concern. In de combinatie van excellente dienstverlening en merkbekendheid, schuilt dan een belangrijk deel van het succes. Menzis (+24%) weet overigens de tweede positie van het voorjaar vast te houden.
Â
Â
Dalers
Net als in maart voert Stad Holland (-13%) de lijst met grootste dalers aan. Ook Menzis-onderdeel Confior (-10%) doet het niet goed. Aegon, ONVZ en Achmea-onderdeel Agis, delen de derde plaats (-5%). De scores lijken vooral samen te hangen met de bekendheid van de merken. Zo scoren Menzis en Achmea perfect, maar laten onderdelen (Confior en Agis) – die niet deze paraplunaam dragen – het afweten. Een interessante vraag is bovendien of Stad Holland onder de oude naam (SR Verzekeringen) de top drie van dalers zou aanvoeren.
Â
Bovenstaande stelling geeft geen verklaring voor de momentum-daling van ONVZ en Aegon. Eind juli maakte MarketResponse in samenwerking met Jan M. de Mos Marketing Consultancy bekend, dat ONVZ de koppositie in het terugkerende kwaliteitsonderzoek had verloren. Oorzaak vormde een tussentijdse wijziging van de dekking. Wellicht speelt deze beslissing een rol in het eindoordeel over ONVZ. Bij Aegon spelen de tegenvallende financiele resultaten wellicht een rol. De laatste verzekeraar kan in ieder geval uitkijken naar de sponsoring van voetbalploeg Ajax.
Â
Over Brand Momentum
Brand Momentum maakt onderdeel uit van Euro RSCG’s internationale Prosumer Pulse-onderzoek, maar kan daarvan ook los ingezet worden. Brand Momentum doet denken aan de beproefde politieke opiniepeilingen die een momentopname geven van het politieke landschap. Met Brand Momentum is het mogelijk merken te tracken en te analyseren; het is een dynamische meting van de door consumenten gepercipieerde voortgang van een merk in vergelijking met de concurrentie.
Â
Â
Netto Momentum
De respondenten worden geconfronteerd met een groot aantal merken. Per merk kunnen zij aangeven of dit in hun ogen ‘terrein gewonnen’ of ‘terrein verloren’ heeft, of dat het ‘hetzelfde gebleven’ is. Een laatste antwoordmogelijkheid is ‘geen mening’. Deze overzichtelijke opzet leidt tot scores per merk. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum.
Hoe hoger het Netto Momentum, hoe beter het volgens de respondenten heeft gepresteerd. Het Netto Momentum wordt berekend door het percentage respondenten dat van mening is dat het merk terrein verloren heeft, af te trekken van het percentage respondenten dat het merk juist terrein heeft zien winnen.