ActiZ pleit voor een parlementair onderzoek zorgmarkt
ArrayActiZ pleit voor een parlementair onderzoek omdat de sector VVT in een pijnlijke spagaat zit tussen keten en kartel, die niet meer vol te houden is. De kartelwaakhond beoordeelt de zorg als vrije markt, terwijl het kabinet tegen marktwerking in de ouderenzorg is. Zorgkantoren (de inkopers) “belonen” de ketenzorg. De NMa beoordeelt nu de door betrokken organisaties opgezette ketenzorg en wijkgerichte zorg als kartelafspraken.
Door deze twee tegengestelde sturingsopdrachten is het voor zorgorganisaties, in een sector die overduidelijk nog in transitie is, uiterst moeilijk laveren tussen keten en kartel. Han Noten, voorzitter ActiZ, vraagt zich af: “Beste politiek, wat wilt u?
De ouderenzorg heeft nu drie opdrachten:
1. Markt, gij zult concurreren
2. Ketenzorg, gij zult samenwerken
3. Maatschappelijke onderneming, gij zult desnoods gratis zorg leveren*
* (gratis zorg is zorg die uit eigen zak betaald moet worden, wanneer het productieplafond van de zorgaanbieder bereikt is)
Binnen deze kaders is goede zorg en gezonde bedrijfsvoering onmogelijk. Een parlementair onderzoek moet inzicht geven in hoe (on)gezond de zorgmarkt en het krachtenspel van toezichthouders en sturingsmechanismen is. De wereld ‘according to the NMa’ betekent duurdere, minder toegankelijke en slechtere zorg.”
De beslissing van de NMa om sancties van deze omvang op te leggen verbaast ActiZ. In oktober 2007 heeft zij al geprobeerd om met de NMa in gesprek te komen. In maart 2008 is dat daadwerkelijk gebeurd. De brancheorganisatie heeft met leden een aantal problematische situaties in kaart gebracht waaruit de spanning tussen keten en kartel blijkt. Deze zijn verkend met de NMa en nader overleg hierover zou volgen. Han Noten: “De NMa kijkt naar de zorg als door een rietje naar een breedbeeldtelevisie en heeft de context waarbinnen de zorgaanbieder opereert niet of nauwelijks meegewogen.” Het gaat hierbij om zaken als ketenzorg en het feit dat de afspraken tussen de zorgaanbieders onderdeel uitmaakten van investeringen in wijkgerichte zorg waarin bereikbaarheid, kwaliteit en continuïteit van zorg voorop staat. Afspraken zijn in alle openheid gemaakt om goede kwaliteit van zorg, dicht bij huis te kunnen leveren. De intenties en behaalde resultaten staan ver af van het criminaliserende stempel dat de NMa nu geeft.
Mededingingswet ontmoedigt ketenzorg en wijkgerichte zorg
Ketenzorg is zorg die nauw op elkaar is afgestemd, gericht op alle stadia van behoeften die een client met een bepaalde aandoening heeft (dementie, diabetes, heupbreuk enz.). De ontwikkeling van ketenzorg wordt niet alleen binnen de zorg maar ook door de politiek toegejuicht en gestimuleerd. Binnen de smalle marges van de mededingingswet ketenzorg op te zetten, is evenwel een riskante onderneming. Daar waar het Ministerie van VWS of zorgkantoor ketenzorg (op het gebied van dementie) “belonen” met het terugverdienen van opgelegde kortingen, wordt het door de NMa ontmoedigd. Vele zorgaanbieders beginnen er uit economisch oogpunt zelfs liever niet aan of laten zich bijstaan door een dure jurist. Binnen ketenzorg staat de client centraal. Ketenzorg is namelijk in essentie gericht op het bieden van een sluitend netwerk van zorg rondom de client.
Het wordt tijd voor een structurele oplossing om de client nu en in de toekomst goede en op elkaar afgestemde zorg te kunnen blijven bieden.
Bron:Actiz.nl