Astma Fonds kweekt begrip

0
1098

Mensen met een chronische longziekte als astma of COPD stuiten vaak op onbegrip. Terwijl het voor hun omgeving vaak eenvoudig is om rekening met hen te houden. Daarom start het Astma Fonds vanmiddag in Den Haag een landelijke campagne, om meer begrip te kweken voor mensen met een longziekte. Begrip moet groeien!


‘Spontaan een kopje koffie drinken bij een vriendin. Of gezellig naar een feestje van de buren. Voor mensen met een longziekte zoals astma of COPD is dit niet vanzelfsprekend’, aldus Michael Rutgers, directeur van het Astma Fonds. ‘Wordt er gerookt? Is er een huisdier in huis? Heeft mijn buurvrouw parfum op? Het zijn voorbeelden van alledaagse dingen waar mensen met een longziekte erg benauwd van kunnen worden.’

 

1 miljoen longpatienten
In Nederland zijn er zeker 1 miljoen mensen met astma of COPD (chronische bronchitis of longemfyseem). Iedereen heeft dus wel iemand met een longziekte in zijn omgeving. Mensen met een longziekte kunnen ziek worden van alledaagse dingen, terwijl hun omgeving niet beseft dat zij hier rekening mee kan houden. Bovendien zie je meestal niet aan de buitenkant dat mensen een longziekte hebben. Zij lopen daardoor vaak tegen onbegrip aan.
Op dit moment geeft bijna de helft van de mensen met astma de omgeving een rapportcijfer 4 (of lager!) als het gaat om begrip. Net als ruim een derde van de mensen met COPD, zo blijkt uit recent onderzoek.

 

Plantje Begrip!
Op dinsdag 30 september start een landelijke campagne waarmee het Astma Fonds begrip kweekt voor mensen met een chronische longziekte. Bij het Astma Fonds kan iedereen terecht voor meer informatie over astma of COPD. Met tv-spots wordt om begrip gevraagd en het onderwerp bespreekbaar gemaakt. In het land rijdt een opvallende caravan rond met informatie over begrip.
En omdat begrip moet groeien, verkoopt Intratuin (29 september t/m 22 oktober) exclusief een speciaal voor het Astma Fonds gekweekt plantje Begrip! (Air So Pure Spathiphyllum). Dit plantje heeft een luchtzuiverende werking. Een deel van de opbrengst van het plantje is voor het Astma Fonds.

 

Aftrap in politiek Den Haag
De aftrap van de campagne is op dinsdag 30 september, als Tweede Kamerleden de eerste exemplaren van het plantje Begrip! in ontvangst nemen. Onder hen zijn de fractieleiders Alexander Pechtold (D66) en Bas van der Vlies (SGP), net als Kathleen Ferrier (CDA, ondervoorzitter van de vaste Kamercommissie VWS), Henk van Gerven (SP) en Esmée Wiegman (CU). Michael Rutgers, directeur van het Astma Fonds, en Mounia Pravisani, het gezicht van de campagne en bovendien zelf moeder van een astmapatientje, reiken de plantjes uit.
De aftrap van de campagne vindt plaats tussen 13.00 en 14.00 uur in de Goede Doelen Winkel, Lange Poten 21b in Den Haag.

 

Het Astma Fonds
Het Astma  Fonds gaat de strijd aan tegen chronische longziekten, zoals astma en COPD. Bijvoorbeeld door het geven van voorlichting, het verbeteren van de zorg en het financieren van wetenschappelijk onderzoek. Astma Fonds Advieslijn: 0900-2272596 (0,10 per minuut, ma t/m vr 10.00-14.00 uur). www.astmafonds.nl

Vorig artikelMedicijnen gestolen uit Atriumziekenhuis
Volgend artikelAdverteren op Medicalfacts.nl
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.