“Eerste Hulp bij Rekenen” voor de zorg

CampusMed, de Health Academy van Noordhoff Uitgevers, heeft een nieuwe module toegevoegd aan haar reeds uitgebreide curriculum: Medisch Rekenen.

 

Rekenvaardigheid: issue binnen de zorg

Verpleegkundigen moeten een solide basis hebben in rekenvaardigheid. Zij zijn verantwoordelijk voor het juist berekenen van medicatie die aan een patient wordt toegediend. Dit kan soms complexe berekeningen opleveren. Bij het toedienen van medicatie spelen meerdere zaken een rol, bijvoorbeeld: het mengen, oplossen en verdunnen van medicatie, het instellen van het infuus op de juiste snelheid en het berekenen van de juiste hoeveelheid medicatie op basis van iemands lichaamsgewicht. Soms spelen al deze zaken tegelijk, wanneer per infuus een medicijn wordt toegediend. Het is dan ook van het grootste belang dat de bijbehorende berekeningen altijd juist worden uitgevoerd. Het toedienen van een verkeerde dosis medicatie kan vervelende en soms verstrekkende gevolgen hebben.

Een solide basis in rekenvaardigheid bij verpleegkundigen is momenteel een actueel issue binnen de zorg. Hoe zorg je als zorginstelling dat de rekencompetenties bij de zorgverleners altijd voldoende scoren, waardoor incidenten door misberekeningen niet kunnen plaatsvinden en de patientveiligheid ook op dit gebied gewaarborgd is?

Regelmatige training van rekenvaardigheden is een belangrijk middel om de parate kennis up-to-date te houden. Door hun medewerkers te trainen, kunnen zorginstellingen incidenten vóór zijn, en daarmee de patientveiligheid vooropstellen.

Eerste Hulp Bij Rekenen

CampusMed biedt daarom “Eerste hulp bij rekenen” en introduceert vanaf oktober 2008 de module Medisch Rekenen. In samenwerking met het AMC ontwikkelden wij de praktijkgerichte methodiek voor dit onderwerp. Deze module bevat 5 uur leerstof, oefenopgaven en toetsen, waarin alle van belang zijnde rekenkwesties worden behandeld. De (evidence based) e-learning methode zorgt tevens voor standaardisering in de werkwijze van alle verpleegkundigen binnen een ziekenhuis, en zorgt het voor vereenvoudiging van wederzijdse controle en feedback.

Inzetbaar voor verschillende beroepsgroepen in de zorg

Medisch Rekenen is breed inzetbaar voor alle medewerkers in de zorg die voor het uitoefenen van hun beroep over specifieke rekenvaardigheden moeten beschikken. Deze module is daarom ontwikkeld voor verpleegkundigen (hbo- en mbo-niveau), artsen en studenten geneeskunde, apothekersassistenten, dietisten, verloskundigen, verzorgers in tehuizen, etc.

 

CampusMed

CampusMed stelt zich ten doel e-learning voor de zorg te bieden, waarin het hoogste kwaliteitsniveau behaald wordt op het gebied van inhoud, didactiek en design. Op dit moment werken in Europa zo’n 20.000 verpleegkundigen en zorgprofessionals binnen 65 ziekenhuizen in Europa met de modules van CampusMed. De modules worden mede vormgegeven met realistische cases en worden ondersteund door animatie, audio en video. Ons huidige curriculum bevat onder andere een uitgebreide bibliotheek Voorbehouden- en Risicovolle Handelingen, Verloskunde, Medisch Rekenen en EHBO.

Noordhoff Uitgevers biedt al 40 jaar rekenvaardig onderwijs aan. De methoden staan voor zeer bruikbaar en kwalitatief hoogwaardig lesmateriaal. De meerderheid van de wiskundedocenten en een half miljoen leerlingen in Nederland werken met wiskundeonderwijs van Noordhoff Uitgevers.

 

Wilt u meer informatie over CampusMed en onze module Medisch Rekenen?

Op www.eerstehulpbijrekenen.nl vindt u meer informatie over deze specifieke module, kunt u een demo bekijken en is er de mogelijkheid een aanvraag te doen voor dit programma.

Op www.campus-med.nl vind u informatie over CampusMed in het algemeen en een overzicht van al onze modules.

Voor vragen kunt u ons bereiken op:

Tel: +31 (0)30 638 34 40

E-mail: [email protected]

Recente artikelen