Ongewenste situaties in zorg

Array

Een groot deel van de zorgverleners die meegedaan hebben aan een onderzoek van CNV Publieke Zaak, heeft te maken met ongewenste situaties op de werkvloer. Werkdruk, een gevoel van onveiligheid en een onvoldoende functionerend management zijn hier de oorzaak van.


Aan het onderzoek (via deze website) hebben 416 zorgverleners meegedaan. Maar liefst 44 procent van die deelnemers geeft aan ‘wel eens’ of ‘vaker’ ongewenst gedrag op de werkvloer meegemaakt te hebben. Dit varieert van verkeerde bejegening tot onbekwaam handelen en zelfs fysieke agressie van zorgverleners naar zorgvragers of collega’s toe. Uit het onderzoek blijkt verder dat collega’s elkaar over het algemeen wel aanspreken op ongewenst gedrag. Ook wordt er wel melding van gemaakt bij een leidinggevende. Opvallende uitkomst is dat met deze meldingen in de praktijk vaak niets gedaan wordt.

Machtsmisbruik
“We vinden het onbegrijpelijk dat in slechts 45 procent van de gevallen het melden van een incident effect heeft”, zegt Jeannette Pannekoek, landelijk bestuurder van CNV Publieke Zaak. “Werknemers in de zorg hebben de ervaring dat er onvoldoende aandacht is voor het aanpakken van ongewenste gedrag.” Uit het onderzoek blijkt dat ook leidinggevenden zich schuldig maken aan ongewenst gedrag of zelfs machtsmisbruik. Dit maakt het voor collega’s vaak moeilijker het gedrag aan te kaarten.


Werkdruk
Het ongewenst gedrag op de werkvloer is volgens de deelnemers aan het onderzoek een overduidelijk gevolg van de hoge werkdruk in de zorgsector. “Ook de steeds meer aanwezige commerciele benadering van de zorg speelt een rol”, zegt Jeannette Pannekoek. “Er moet zo economisch mogelijk gewerkt worden. Dat voert de werkdruk op en gaat ten koste van de kwaliteit. Ook komt het voor dat leidinggevenden onvoldoende toegerust zijn om ongewenst gedrag aan te pakken. Ze zijn bijvoorbeeld niet geschoold om leiding te geven of hebben zelf te maken met een te hoge werkdruk.”

Ongewenst gedrag werkt demotiverend, komt de kwaliteit van de zorg niet ten goede en kan zelfs leiden tot gevaarlijke situaties. “En daarmee is het iets dat afbreuk doet aan de enorme inzet en betrokkenheid die zorgverleners dagelijks opbrengen”, aldus Jeannette Pannekoek.


Oplossingen
CNV Publieke Zaak zet deze problematiek hoog op de agenda. In zorginstellingen wordt samen met de werknemers gezocht naar oplossingen. Met werkgevers en het ministerie van VWS wil CNV Publieke Zaak ook in gesprek. Het moet dan gaan om oplossingen en verbeteringen.


Bron: CNV Publieke Zaak

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen