Brabantse huisartsenposten verschillen enorm van de Utrechtse

Array

In de laatste week van april 2008 registreerden alle huisartsenposten (HAP’s) in Noord Brabant 11.321 patientcontacten ofwel 4,7 per 1000 inwoners. Daarvan waren er 30,3% dringend en 63,9% routine (uitstelbaar tot de volgende dag). In de Provincie Utrecht had de HAP in dezelfde week 4911 patientcontacten ofwel 4,5 per 1000 inwoners. Hiervan waren er 58,6% dringend en 35,0% uitstelbaar tot de volgende dag (routine). Deze gegevens presenteerde Julius onderzoeker drs. Lidia van Veenendaal op 30 oktober. Zij deed dat tijdens een bijeenkomst van het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) Noord Brabant, een overleg dat bestaat binnen elke traumaregio.Daaraan nemen deel alle leidinggevenden bij spoedzorgaanbieders in de regio.


Lidia van Veenendaal presenteerde op 30.10 de uitkomsten van de Meetweek spoedzorg 2008 bij Brabantse ambulancezorg, HAP’s en SEH’s van ziekenhuizen. Zij en Guus Schrijvers begrijpen het enorme verschil in routinecontacten niet: Brabant 63,9% en Utrecht 35,0%. Ervaren en presenteren Utrechtse patienten hun spoedeisende klachten als urgenter? Zijn Brabantse huisartsen laconieker en vinden zij een patientencontact eerder routine? Hebben Utrechtse en Brabantse triagisten andere instructies om de ernst van een hulpvraag in te schatten? Of zit er toch ergens een telduivel die de registraties onbetrouwbaar maakt? De Juliusonderzoekers gaan nu dieper in de statistieken duiken om te achterhalen wanneer vooral Brabant en Utrecht verschillen (’s avonds, ’s nachts of in de weekeinden?) en bij welke ziektebeelden (letsel,symptomen?). Heb je een theorie om het enorme verschil tussen Brabant en Utrecht te verklaren? Wil je contact met onderzoeker Lidia van Veenendaal? Stuur een mail naar [email protected]


Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen