Kind al vroeg bewust van keuze taalvorm

Referentie is het verwijzen naar personen en objecten door middel van taal. Een referent kan meestal met verschillende taalvormen worden aangeduid (hij, de poes, een poes). Kinderen moeten dus niet alleen de juiste taalvorm leren, maar ook leren wanneer ze welke vorm moeten gebruiken. Factoren die een rol spelen in de keuze van taalvorm zijn onder andere of er naar een specificieke of niet-specifieke referent wordt verwezen, of de referent al eerder genoemd is in het gesprek en, voor referenten die nieuw zijn in het gesprek, of de referent bekend kan worden verondersteld bij de luisteraar. Margot Roozendaal bestudeerde de mate waarin kinderen vanaf het begin van taalproductie rekening houden met deze drie factoren. Het onderzoek deed ze bij Nederlandstalige, Engelstalige en Franstalige kinderen tussen de twee en drie jaar. Ook onderzocht Roozendaal het taalaanbod dat kinderen in deze talen ontvangen. Roozendaal concludeert dat kinderen al vroeg in staat zijn rekening te houden met bepaalde factoren die vormkeuze beïnvloeden. De verwerving is onder andere gerelateerd aan de snelheid waarmee kinderen de taalvormen verwerven. Er lijkt in verwerving dus een sterke koppeling te bestaan tussen de vorm en het (correcte) gebruik daarvan. Bovendien stelt Roozendaal dat frequentie en consistentie in het taalaanbod invloed heeft op de verwerving van referentie.


Vrijdag 12 december 2008, 14:00 uur

Promotie

Mw. M.I. Rozendaal/ Taalwetenschap

The acquisition of reference. A cross-linguistic study

Promotor

mw. prof. dr. A.E. Baker

Locatie

Oudezijds Voorburgwal 231
1012 EZ Amsterdam

Deelname

Toegang vrij

Bron: UvA Persvoorlichting

Recente artikelen