Vogelzanggeheugen lijkt op geheugen voor spraak bij mensen

kanarieWanneer mensen leren praten, zijn er bepaalde hersengebieden actief die verschillen van de gebieden ze gebruiken bij het praten zelf. Uit het onderzoek van Sharon Gobes blijkt dat bij zebravinken een soortgelijk mechanisme betrokken is bij het leren zingen. Dit kan gevolgen hebben voor het onderzoek naar spraak en spraakstoornissen.

Gobes onderzocht het geheugen voor zang bij zebravinken, die op jonge leeftijd het liedje van hun vader leren zingen. Eerder toonde zij aan dat bij volwassen zebravinken een specifiek gebied noodzakelijk is voor het herkennen van het liedje van de vader, maar bij het zingen zelf gebruiken de vinken andere hersendelen. Bovendien toont Gobes aan dat het gebied voor geheugen al actief is bij zeer jonge vinken die midden in het leerproces zitten. De jonge vinken kregen het liedje van hun vader te horen dat leidde tot activering van het gebied voor zanggeheugen.

Deze ontdekkingen zijn van belang om te begrijpen hoe de herinneringen worden vastgelegd die noodzakelijk zijn voor het aanleren van vocale vaardigheden zoals vogelzang en spraak. Door de gelijkenissen tussen vogels en mensen hebben deze conclusies mogelijk ook gevolgen voor het onderzoek naar spraak en spraakstoornissen.

25-02-2009, 14:30 uur , Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.
Sharon Gobes, Biologie
Proefschrift: Bird brains and songs: Neural mechanisms of auditory memory and perception in zebra finches
Promotor 1: Prof.dr. J.J. Bolhuis
Bron: UU

Recente artikelen