Klink: IGZ is geen angstig keffertje

Array

angstig-keffertjeIn antwoorden op kamervragen D ’66 gaat Minister Klink in op de vraag waarom er geen reden is voor nader onderzoek. En hoe te verklaren valt dat een aantal samenwerkingsovereenkomsten tussen Pfizer en hoogleraren in strijd was met de wettelijke regels.Kilink meldt dat in de inspectierapporten is aangegeven welke punten verbetering behoeven. De IGZ heeft van geïnspecteerden vervolgens hun zienswijze ontvangen. Daarin zijn feitelijke onjuistheden benoemd en is door geïnspecteerden aangegeven welke maatregelen zullen worden getroffen en welke punten inmiddels verbeterd zijn. De handhavingsmiddelen waar de IGZ ten tijde van het inspectiebezoek over beschikte waren uitsluitend van strafrechtelijke aard, hetgeen – ook gezien de verstreken termijn – als een te zwaar middel werd gezien. Inmiddels – sinds het in werking treden van de Geneesmiddelenwet – beschikt de IGZ over een meer op maat gesneden instrument voor de handhaving van reclameregels, namelijk een waarschuwing of bestuurlijke boete. Indien de geconstateerde overtredingen na inwerkingtreding van de Geneesmiddelenwet waren geconstateerd, dan had de IGZ waarschijnlijk gebruik gemaakt van deze handhavingsinstrumenten.

Waarom gaat de Inspectie, ondanks het feit dat deze vaststelt dat een aantal samenwerkingsovereenkomsten met hoogleraren in strijd is met de wettelijke regels, niet over tot vervolging?

Gezien het feit dat de IGZ destijds niet beschikte over passende handhavingsmiddelen en gelet op de sindsdien verstreken tijd en het feit dat de betreffende bedrijven inmiddels zaken hebben verbeterd dan wel maatregelen daartoe aan het treffen zijn, is de IGZ niet voornemens om alsnog tot vervolging over te gaan.
In hoeverre heeft bovenstaande mogelijkerwijs te maken met onvoldoende capaciteit en een tekort aan instrumenten bij de IGZ om grenzen te stellen aan onrechtmatig gedrag van farmaceuten?

Bovenstaande heeft niet zozeer te maken met het tekort aan capaciteit binnen het deelprogramma Reclametoezicht, maar meer met het toenmalige gebrek aan proportionele handhavingsmiddelen en het feit dat de betreffende bedrijven inmiddels zaken hebben verbeterd dan wel maatregelen daartoe aan het treffen zijn.

Hoe verhoudt deze vorm van promotie van geneesmiddelen zich tot uw doelstelling bij de pakketaanpassing cholesterolverlagers van januari jl., waarin u de beroepsbeoefenaren aanzet om volgens richtlijnen voor te schrijven en daaruit het meest doelmatige middel als eerste keus te kiezen?

Zowel voor het verleden, voor het nu, als voor de toekomst geldt dat de promotionele activiteiten van farmaceutische bedrijven niet altijd zullen overeenkomen met zijn beleidsdoelstellingen. Farmaceutische bedrijven willen dat met hun geneesmiddelen zoveel mogelijk patienten worden behandeld. Dit vindt de minister dat een – vanuit een bedrijfsmatig perspectief – een logisch streven. Helaas betreft het niet altijd de meest doelmatige geneesmiddelen. En hier botsen dan de promotionele activiteiten van de farmaceutische industrie met zijn beleidsdoelstelling om doelmatige zorg te realiseren. Daarom vindt hij het van belang dat richtlijnen onafhankelijk tot stand komen en vervolgens goed worden geïmplementeerd. Verschillende organisaties, zoals het Kwaliteitsinstituut voor de zorg CBO en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), doen hierin al goed werk, en vanaf 1 april 2009 zal Klink de Regieraad Kwaliteit van Zorg installeren om dit nog meer bevorderen.

In hoeverre belemmert de opstelling van de IGZ het succes van uw eigen beleid, wanneer deze zich terughoudend opstelt ten aanzien van het nemen van maatregelen tegen bedrijven die regels overtreden?

klink vindt niet dat de IGZ zich in het algemeen terughoudend opstelt ten aanzien van te nemen maatregelen tegen bedrijven die de regels overtreden. Sinds de invoering van de bestuurlijke boete voor overtredingen van de Geneesmiddelenwet (per 1 juli 2007) heeft de IGZ circa 11 boeterapporten opgesteld. Al deze boeterapporten gaan over (vermeende) overtredingen van de reclameregels en al deze boeten zijn aan bedrijven opgelegd.

1) Trouw, 14 februari 2009

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen