Publicatie over browsergedrag van bezoekers pro-ana sites: Eenderde van de bezoekers ondr indruk van waarschuwingstekst

0
232

Eenderde van de bezoekers van pro-anorexia websites besloot na het lezen van een automatische waarschuwingstekst niet naar de onderliggende site door te klikken. Dit effect is veel groter dan verwacht, zo blijkt uit een onderzoek dat werd uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit Maastricht in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).  Een artikel over dit onderzoek verscheen onlangs in het maartnummer van het wetenschappelijk tijdschrift International Journal of Eating Disorders.

Pro-ana sites worden meestal onderhouden door mensen met een eetprobleem. Met weblogs, forums, foto’s en dieettips zetten zij bezoekers aan tot fout eetgedrag. Zo worden eetproblemen in stand gehouden of zelfs verergerd. In het gepubliceerde onderzoek, dat plaatsvond van oktober 2006 tot en met september 2007, werden bij één grote Nederlandse internetprovider in totaal 246 verschillende pro-ana sites geïdentificeerd. Al deze websites werden voorzien van een waarschuwingstekst, die automatisch op het scherm verscheen voordat men kon doorklikken naar de betreffende pro-ana website. In totaal werden er meer dan een half miljoen bezoeken (537.964) geregistreerd op de waarschuwingspagina. Bij 33.6% van deze bezoeken werd na de waarschuwingstekst niet doorgeklikt naar de onderliggende pro-ana website. Een verrassend effect, de onderzoekers hadden gerekend op zo’n 5-10%.

Verder viel op dat het aantal websites gedurende het jaar meer dan vertienvoudigde: van 18 sites in oktober 2006 tot 193 sites in oktober 2007. Ook was er in de onderzoeksperiode een verdubbeling van het aantal bezoeken per maand te zien. Het grootste effect was te zien in de maanden direct na plaatsing van de waarschuwingspagina. In de eerste vier maanden klikte meer dan de helft van de bezoekers niet door naar de pro-ana site, daarna nam dit aantal af tot het uiteindelijk stabiliseerde op ongeveer eenderde. Het lijkt waarschijnlijk dat het hier vooral gaat om bezoekers die voor de eerste keer een pro-ana site bezochten.

De resultaten zijn veelbelovend maar meer onderzoek is nodig, bijvoorbeeld naar het aantal bezoeken vóór en na plaatsing van een waarschuwing. Het onderzoek maakt niet duidelijk waarom de waarschuwingtekst werkte. Het is mogelijk dat een extra barrière om op de website te komen alleen al ontmoedigend werkt, onafhankelijk van de inhoud. Ook is er meer onderzoek nodig naar welke tekst het beste werkt en in welke vorm.

Bron: Unimaas