Lareb berichtte al in 2004 over Seroquel/quetiapine en het risico op diabetes

0
380

larebIn de Netwerk uitzending van 7 april werd aandacht besteed aan het ontstaan van diabetes mellitus door het gebruik van het atypische antipsychoticum quetiapine.
Bij Lareb werd een aantal keer klachten gemeld die met diabetes van doen zouden kunnen hebben: diabetes mellitus (1x), diabetetische ketoacidose (1x), hyperglykemie (5x) en glucosespiegel in het bloed verhoogd (2x).
Het ontstaan van diabetes mellitus is ook bij andere atypische antipsychotica gerapporteerd. Zo ontving Lareb 8 meldingen van diabetes mellitus bij gebruik van clozapine en 9 bij gebruik van olanzapine. Lareb heeft geen aanwijzingen dat dit ongewenste effect vaker bij quetiapine voorkomt dan bij de overige atypische antipsychotica. De meldingen kunt u bekijken via de bijwerkingendatabank van Lareb.
De bijwerking is al langer bekend bij het gebruik van middelen tegen psychotische klachten. In de literatuur is regelmatig beschreven dat gebruik van atypische antipsychotica kan leiden tot de ontwikkeling van hyperglykemie en diabetes mellitus. In 2004 publiceerde Lareb informatie over deze bijwerking op de website. Dit bericht kunt u hier nalezen. In 2006 werd dit gevolgd door een publicatie in het Pharmaceutisch Weekblad.
De bijwerking wordt ook genoemd in de officiele productinformatie van deze geneesmiddelen.

Bron: Lareb