Eén klachtenloket voor de zorg
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding 30 juni 2009 - 15:57
Array
De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op zich hard te maken voor één landelijk klachtenloket in de zorg. Alleen met één onafhankelijke, laagdrempelige geschillencommissie is het voor consumenten en patienten duidelijk waar zij met klachten over zorgaanbieders naar toe kunnen. Na de zomer zal de Tweede Kamer zich over het voorstel Wet Clientenrechten Zorg behandelen.
Groot manco van het huidige wetsvoorstel clientenrechten in de zorg is dat het ruimte laat voor meerdere klachteninstanties. Daarmee is het voor de consument niet duidelijk waar hij terecht kan met zijn klacht wanneer er bijvoorbeeld een ziekenhuis en een huisarts bij betrokken zijn. Daarnaast bestaat de kans dat instantie A anders oordeelt over een geschil dan instantie B.
80% van de Nederlanders weet niet wat zijn rechten zijn als patient. Mede daarom is het van belang dat de rechten van clienten niet alleen papieren rechten zijn, maar ook in praktijk afgedwongen kunnen worden bij zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de overheid.
Bron: Consumentenbond
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.
Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.
De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.