Philips onderscheiden met twee bronzen Industrial Design Excellence Awards

Array

PMS 72263-1-054822Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX:PHI) mag tijdens de IDEA-conferentie 2009 van de Industrial Designers Society of America (IDSA) twee bronzen prijzen in ontvangst nemen: een voor de Kitten Scanner en een tweede voor haar initiatief ‘Fighting Pneumonia: Breath Counter, a Philanthropy by Design’. Het IDEA®-programma (International Design Excellence Awards) is de meest prestigieuze internationale ontwerpcompetitie voor onderscheidende productontwerpen. De winnaars worden bekendgemaakt op BusinessWeek.com.

“Meerwaarde voor mensen creeren staat centraal in de visie van Philips Design. Ik ben dan ook trots op deze erkenning van onze inspanningen om de levenskwaliteit van mensen overal ter wereld te verhogen”, aldus Stefano Marzano, CEO en Chief Creative Director van Philips Design.

Kitten Scanner
kitten_scanner_02_160pxDe met een bronzen prijs onderscheiden Kitten Scanner is een product dat kinderen duidelijk maakt wat er tijdens een CT-onderzoek (of CAT-onderzoek) allemaal gebeurt. De Kitten Scanner geeft kinderen (en ouders) op een ongecompliceerde en leuke manier informatie en bereidt hen voor op het onderzoek.

De Kitten Scanner staat opgesteld in de wachtruimte van een ziekenhuis en bestaat uit een kleine, gestileerde versie van een echte CT-scanner met een tv-scherm en verschillende speelgoeddieren (een krokodil, een olifant en een kip) waarmee kinderen zich kunnen identificeren. Terwijl ze wachten op het geplande onderzoek worden de kinderen via een animatiefilmpje op het scherm uitgenodigd om met de Kitten Scanner te spelen; ze mogen een van de dieren uitkiezen en op het bed van de Kitten Scanner leggen. Het kind kan vervolgens het bed met het dier in de scannertunnel schuiven, net als bij een echte scanner. Wanneer het dier in de scanner ligt, activeert de ingebouwde RFID-tag een animatie op het tv-scherm, waarin het verhaal van het gekozen dier wordt verteld: hoe het heet, wat het heeft gedaan en waarom het voor een scan naar het ziekenhuis moest. Aan de hand van dit verhaal laat de animatie kinderen zien hoe een echte CT-scanner werkt en hoe daarmee in het lichaam kan worden gekeken zonder erin te snijden.

Jos Stuyfzand, directeur Ambient Experience Design van Philips Design: “De Kitten Scanner maakt deel uit van de totale reeks ‘Ambient Experience’-oplossingen die we voor CT-omgevingen hebben ontwikkeld om patienten en hun gezinnen meer op hun gemak te stellen en om de werkstroom te verbeteren. De Kitten Scanner maakt kinderen spelenderwijs bekend met de CT-scanprocedure, waar ze vaak erg tegen opzien, en gaat ook in de onderzoeksruimte verder. Tijdens de CT-scan wordt het kind begeleid en op een leuke manier afgeleid. Door deze creatieve oplossing hoeven scans minder vaak te worden herhaald en worden minder kalmerende middelen toegediend, vooral bij jonge kinderen.”

Nederland

In Nederland staan twee Kitten Scanners. Naast het Amsterdamse AMC maakt het DiaSana in Mill, nabij Nijmegen, gebruik van de kindvriendelijke onderzoeksmethode.

Bestrijding van longontsteking: ademhalingsteller
breathcounter_160pxHet met een bronzen prijs bekroonde product ‘Fighting Pneumonia: Breath Counter’, onderdeel van het programma ‘Philanthropy by Design’ van Philips Design, is een eenvoudige en toch geavanceerde ademhalingsmonitor voor de constatering van longontsteking, die voor nauwkeurigere en betrouwbaardere resultaten zorgt. Met dit product kunnen zorgverleners bij een kind de ademhaling registreren om de ernst van een longontsteking vast te stellen. Het apparaat ondersteunt twee van de drie testprocedures voor het classificeren van longontsteking en kan daarmee het leven redden van kinderen in ontwikkelingslanden die in afgelegen gebieden wonen.

Megumi Fujikawa, lid van het ontwerpteam: “De Breath Counter is ontwikkeld om het leven van kinderen te redden door het voor zorgverleners in afgelegen gebieden mogelijk te maken gevallen van longontsteking nauwkeurig te classificeren. Het is volledig voor de eindgebruikers ontworpen door oplossingen te zoeken voor de knelpunten in de huidige procedure voor het vaststellen van longontsteking: onnauwkeurigheid bij het tellen van ademhalingen en de korte levensduur van de timer die momenteel wordt gebruikt. De Breath Counter biedt hiervoor een oplossing met de mogelijkheid om ademhalingen exact te tellen en op het display weer te geven, waarbij ten behoeve van de duurzaamheid van het apparaat gebruik wordt gemaakt van zonnecellen”. Philips is in 2005 gestart met het programma ‘Philanthropy by Design’. Samen met onconventionele partners, zoals niet-gouvernementele organisaties (NGO’s), publieke instanties en maatschappelijke organisaties met elkaar aanvullende expertise en waarden, doneert Philips haar creatieve expertise en kennis op sociaal-cultureel gebied om oplossingen te bieden die de gezondheid en de leefomgeving verbeteren van kwetsbare groepen mensen in ontwikkelingslanden.

Over de IDEA
Het IDEA®-programma (International Design Excellence Awards) is de meest prestigieuze internationale ontwerpcompetitie voor onderscheidende productontwerpen, ecodesign, interaction design, verpakkingen, strategie, onderzoek en concepten. Ontwerpers, studenten en bedrijven van over de hele wereld worden uitgenodigd om zich in te schrijven. De winnaars worden bekendgemaakt op BusinessWeek.com en worden over de hele wereld vermeld in honderden publicaties en radio- en tv-uitzendingen. De IDSA kent sinds 1980 IDEA Awards toe aan onderscheidende ontwerpen. Het IDEA-programma was tot voor kort bekend onder de naam Industrial Design Excellence Awards. De naam is in 2007 veranderd om het internationale karakter en belang van de ontwerpcompetitie te onderstrepen.

De uitreiking zal dit jaar plaatsvinden op 26 september tijdens de internationale IDSA-conferentie 2009, ‘Project Infusion’, die van 23 t/m 26 september wordt gehouden in Miami (VS).

Over Philips Design
Philips Design beschikt over acht studio’s in Europa, de Verenigde Staten en Azie. Het creatieve vermogen van zo’n 500 professionals, met meer dan 35 nationaliteiten, wordt ingezet op de meest uiteenlopende gebieden – van psychologie en culturele sociologie tot antropologie en trendonderzoek – maar ook voor meer ‘conventionele’ ontwerpgerelateerde vaardigheden. De missie van deze professionals bestaat uit het creeren van oplossingen die aan de behoeften van mensen beantwoorden, hun mogelijkheden uitbreiden en hen gelukkiger maken zonder dat dit ten koste gaat van het milieu.

Recente artikelen