Buitenlandse Zorg

0
116

lidy-harteminkNederlanders zijn een reislustig volkje. We hebben er geen moeite mee om naar Zuid-Frankrijk te rijden als het weer daar beter is. Maar wist u dat we ook steeds meer onze gezondheidszorg van ver halen?

Meer en meer Nederlanders vinden het prima om een operatie of behandeling in het buitenland te ondergaan. Omdat de wachtlijsten er korter zijn, of de kwaliteit van de behandeling goed bekend staat. Ook hebben grotere landen vaak meer patienten met  bepaalde klachten, waardoor ziekenhuizen meer kunnen investeren in kennis en vaardigheid op dat specifieke medische terrein.

Mede om die redenen groeit het aantal patienten dat op eigen initiatief bijvoorbeeld een Belgisch of Duits ziekenhuis kiest. Voor Nederlanders in grensgebieden is zo’n stap zelfs begrijpelijk: het ziekenhuis over de grens is voor hen vaak dichterbij. En buitenlandse zorg is inmiddels opgenomen als een recht bij alle verzekeraars. Alle burgers van de Europese Unie hebben recht op medische zorg in andere Europese lidstaten, en zorgverzekeraars zijn verplicht de kosten ervan te vergoeden. Dat wil zeggen: tot eenzelfde bedrag als de kosten voor de ingreep in eigen land.

Goed geregeld dus? Nou ja, niet helemaal. Een behandeling in een buitenlands ziekenhuis brengt namelijk veel meer administratieve rompslomp met zich mee. En dat is beslist vervelend voor de patient. Bovendien kost het ons als zorgverzekeraar veel tijd en dús geld – laat ik daar heel eerlijk in zijn.

Gelukkig zitten we niet stil. Zo werkt Univé-VGZ-IZA-Trias sinds kort samen met 31 Helios-ziekenhuizen in Duitsland. Langs de Nederlandse grens gaat het om ziekenhuizen in Oberhausen, Bochum, Wuppertal en Krefeld, maar onze verzekerden kunnen in heel Duitsland in Helios-ziekenhuizen terecht. We regelen de administratieve afhandeling voortaan rechtstreeks met Helios en onze klanten kunnen er hun behandeling krijgen alsof het Nederlandse ziekenhuizen zijn. Geen aanvraag vooraf, geen nota’s, geen discussies over de vergoeding, geen verrassingen achteraf. Goed geregeld dus.

Ik ben blij met deze ontwikkeling. De Helios-klinieken staan namelijk bekend om de hoge kwaliteit van zorg. En zorgkwaliteit, daar is het u én ons uiteindelijk om te doen, nietwaar?

Hebt u vragen of suggesties? Stuur dan een e-mail naar column@unive.nl.
Met vriendelijke groet,

Lidy Hartemink
Directeur Gezondheidszorg Univé