Transparantie ziekenhuizen belangrijk voor de zorgconsument
ArrayOnderzoek wijst uit: zorgconsument hecht veel waarde aan open en eerlijke communicatie
Transparantie over beleid en bedrijfsvoering is een belangrijke factor bij de keuze voor een ziekenhuis, naast deskundigheid medisch specialisten en de lengte van de wachtlijst. Deze en andere belangrijke resultaten komen voort uit een onderzoek naar de factoren van reputatie die van belang zijn voor de zorgconsument bij de keuze van een ziekenhuis. Het onderzoek is uitgevoerd door de vakgroep healthcare en biotechnologie van communicatieadviesbureau Fleishman-Hillard.
Transparantie
Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat consumenten open en eerlijke informatie belangrijk vinden. Daarbij gaat het niet alleen om duidelijke informatie voor patienten maar juist ook om informatie over bijvoorbeeld de financiele gezondheid van het ziekenhuis, de visie van de directie en deskundig personeel. Deze factoren dragen bij aan de reputatie van iedere organisatie en uit het onderzoekt blijkt dat ze tevens de basis vormen voor de keuze van een ziekenhuis.
Goed leiderschap gewaardeerd
Een ander belangrijk resultaat is dat visie en leiderschap en financiele prestatie wel degelijk van belang zijn in het keuzeproces van de zorgconsument. De consument kiest eerder voor een ziekenhuis dat geleid wordt door een sterke, kundige directie. “De ziekenhuisdirecteur draagt met open en eerlijke communicatie, bijvoorbeeld over de financiele prestaties, in belangrijke mate bij aan de reputatie van het ziekenhuisâ€, aldus Bibi Bemelmans, adviseur bij Fleishman-Hillard en verantwoordelijk voor het onderzoek.
Belangrijkste factoren:
- Deskundigheid medisch specialisten
- Transparantie
- Tijd voor vragen en uitleg patient
- Authenticiteit
- Deskundig zorgpersoneel
- Vertrouwen
- Consistentie
- Goede werknemers
- Moderne medische apparatuur
- Korte wachttijden
Over de het onderzoek
Het onderzoek is verricht door Bibi Bemelmans in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en in opdracht van Fleishman-Hillard Amsterdam. Het onderzoek is mede gestoeld op het Reputatie Quotient van Cees van Riel. De data zijn verkregen door kwalitatief onderzoek gevolgd door een online survey met open vragen en vragen gebaseerd op een Likert-scale. In totaal hebben meer dan 500 consumenten deelgenomen aan het onderzoek.