Transparantie ziekenhuizen belangrijk voor de zorgconsument

0
774

transparantieOnderzoek wijst uit: zorgconsument hecht veel waarde aan open en eerlijke communicatie
Transparantie over beleid en bedrijfsvoering is een belangrijke factor bij de keuze voor een ziekenhuis, naast deskundigheid medisch specialisten en de lengte van de wachtlijst. Deze en andere belangrijke resultaten komen voort uit een onderzoek naar de factoren van reputatie die van belang zijn voor de zorgconsument bij de keuze van een ziekenhuis. Het onderzoek is uitgevoerd door de vakgroep healthcare en biotechnologie van communicatieadviesbureau Fleishman-Hillard.

Transparantie
Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat consumenten open en eerlijke informatie belangrijk vinden. Daarbij gaat het niet alleen om duidelijke informatie voor patienten maar juist ook om informatie over bijvoorbeeld de financiele gezondheid van het ziekenhuis, de visie van de directie en deskundig personeel. Deze factoren dragen bij aan de reputatie van iedere organisatie en uit het onderzoekt blijkt dat ze tevens de basis vormen voor de keuze van een ziekenhuis.

Goed leiderschap gewaardeerd
Een ander belangrijk resultaat is dat visie en leiderschap en financiele prestatie wel degelijk van belang zijn in het keuzeproces van de zorgconsument. De consument kiest eerder voor een ziekenhuis dat  geleid wordt door een sterke, kundige directie. “De ziekenhuisdirecteur draagt met open en eerlijke communicatie, bijvoorbeeld over de financiele prestaties,  in belangrijke mate bij aan de reputatie van het ziekenhuis”, aldus Bibi Bemelmans, adviseur bij Fleishman-Hillard en verantwoordelijk voor het onderzoek.

Belangrijkste factoren:

  1. Deskundigheid medisch specialisten
  2. Transparantie
  3. Tijd voor vragen en uitleg patient
  4. Authenticiteit
  5. Deskundig zorgpersoneel
  6. Vertrouwen
  7. Consistentie
  8. Goede werknemers
  9. Moderne medische apparatuur
  10. Korte wachttijden

Over de het onderzoek

Het onderzoek is verricht door Bibi Bemelmans in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en in opdracht van Fleishman-Hillard Amsterdam. Het onderzoek is mede gestoeld op het Reputatie Quotient van Cees van Riel. De data zijn verkregen door kwalitatief onderzoek gevolgd door een online survey met open vragen en vragen gebaseerd op een Likert-scale. In totaal hebben meer dan 500 consumenten deelgenomen aan het onderzoek.

Vorig artikelPreventie van leverziekten mogelijk door actieve opsporing en behandeling van hepatitis B
Volgend artikelLuis in je haar? Kammen maar!
Over Fleishman-Hillard Fleishman-Hillard Inc. is één van de grootste communicatieadviesbureaus ter wereld. Het bedrijf heeft zijn reputatie opgebouwd door met strategische communicatie te bieden wat opdrachtgevers het meest waarderen: zinvolle, positieve en meetbare impact op de resultaten van hun organisaties. Fleishman-Hillard staat bekend vanwege uitstekende klantservice en een sterke bedrijfscultuur die is gebaseerd op teamwerk, integriteit en persoonlijke betrokkenheid. Met het hoofdkantoor in St. Louis, werkt de onderneming via 80 eigen kantoren voor opdrachtgevers in Noord-Amerika, Europa (o.a. Amsterdam, Londen, Berlijn, Brussel, Parijs, Madrid, Milaan), Azië, Latijns Amerika, Australië en Zuid-Afrika. Meer informatie over Fleishman-Hillard is te vinden op: www.fleishman.com, www.fleishmaneurope.com, www.fleishman.nl. Fleishman-Hillard is onderdeel van Omnicom Group (NYSE: OMC). Omnicom is een wereldwijd toonaangevende speler op het gebied van advertising, marketing en corporate communicatie. Een variëteit aan Omnicom-netwerken en -bedrijven biedt reclame, strategische mediaplanning en -inkoop, direct- en promotional marketing, public relations en andere gespecialiseerde communicatiediensten aan meer dan 5.000 opdrachtgevers in 100 landen aan.