Campagne moet onbekendheid hepatitis C wegnemen

0
271

vaccin-blauwOp 8 september gaat de Nationale Hepatitis C-Campagne van start met als slogan: ‘Heb ik het ook?’ Het doel van deze campagne is de Nederlandse bevolking bewust te maken van de risico’s op een besmetting met hepatitis C. Een meerderheid van de Nederlandse bevolking kent deze risico’s niet. Ook is niet goed bekend dat hepatitis C een sluipende ziekte is, die eerst meestal geen klachten geeft, maar later kan leiden tot levensbedreigende aandoeningen. Vroege opsporing en behandeling kunnen dit veeval voorkomen.

Hepatitis C: virale tijdbom
Hepatitis C, ook HCV genaamd, is een ernstige, besmettelijke ziekte, die wordt overgedragen door bloedcontact met besmet bloed. Geschat wordt dat ongeveer 60.000 mensen in Nederland, zonder dat zij dat weten, besmet zijn met hepatitis C. Een besmetting met hepatitis C geeft meestal geen directe klachten, maar kan uiteindelijk leiden tot levercirrose of leverkanker. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) noemt hepatitis C de “virale tijdbom”. De WHO schat dat wereldwijd 180 miljoen mensen zijn besmet, waarvan 130 miljoen de ziekte chronisch hebben. Anders dan bij hepatitis A en B is inenting niet mogelijk. Er is geen vaccin tegen HCV. Sinds enige jaren is behandeling in veel gevallen wel mogelijk. Daarom is het belangrijk dat mensen weten of ze risico hebben gelopen en besmet zijn.

Doel van de hepatitis C-campagne
Het doel van de campagne is de kennis over hepatitis C te vergroten en mensen te informeren over de verschillende risicofactoren. Mensen die denken dat zij risico hebben gelopen wordt geadviseerd naar de huisarts te gaan. Besmetting met hepatitis C vindt plaats door bloedcontact met besmet bloed. Vòòr 1992 was het technisch niet mogelijk op besmetting met hepatitis C te testen. Hierdoor lopen mensen, die voor dat jaar een bloedtransfusie hebben gehad, risico besmet te zijn geraakt. Ook mensen afkomstig uit gebieden waar veel hepatitis C voorkomt vormen een risicogroep. Reizigers kunnen risico lopen bij een tandarts- of medische behandeling of bij het zetten van een tatoeage of piercing in een land waar hepatitis C veel voorkomt. Het gaat om veel Aziatische en Afrikaanse landen, maar ook om populaire vakantielanden als Spanje, Italie en Turkije. Daarnaast richt de campagne zich op mensen die harddrugs gebruiken of dit in het verleden hebben gedaan.

Veel misverstanden over hepatitis C
Als voorbereiding op de Nationale Hepatitis C-Campagne is dit voorjaar onderzoek gedaan naar het kennisniveau van hepatitis C. Ongeveer 1400 mensen zijn hiervoor benaderd door GfK Panel Services Benelux en MCA Communicatie. De meerderheid van de respondenten blijkt slecht op de hoogte van hepatitis C. Er zijn met name veel misverstanden over de verschillen met de andere vormen van hepatitis. Zo denkt een meerderheid dat besmetting mogelijk is via seksueel contact. Ook denkt ruim 50% van de Nederlanders dat ze tegen hepatitis C kunnen worden ingeent.

Uitwerking van campagne
Met ingang van 8 september 2009 gaat de Nationale Hepatitis C-Campagne van start voor de duur van 5 maanden. Informatie wordt overgedragen via folders, radiospotjes, internet en advertenties in kranten. Ook is een telefonische vraagbaak beschikbaar. Via een betrouwbare, eenvoudig in te vullen risicotest kunnen mensen nagaan of zij risico hebben gelopen op een besmetting met hepatitis C. Als dat het geval is wordt hen geadviseerd om naar de huisarts te gaan, zodat ze doorgestuurd kunnen worden voor een bloedonderzoek. Voor druggebruikers worden zowel veldwerkacties als counselingsgesprekken gehouden om hen te stimuleren zich te laten testen.

De campagne richt zich ook op informatieverschaffing en nascholing van beroepsbeoefenaren in de zorg, zoals huisartsen en medewerkers van GGD’en en verslavingszorg. In de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Almere en Eindhoven wordt de campagne intensief uitgevoerd. De verwachting is dat in deze zes regio’s de meeste leden van risicogroepen zijn te bereiken. Huisartsen worden in deze regio’s extra ondersteund en er vinden vanuit de GGD’en gerichte activiteiten plaats om allochtonen over hepatitis C te informeren.

Samenwerkingspartners
De hepatitis C-campagne wordt uitgevoerd in een partnership van de volgende organisaties: Gezondheidsinstituut NIGZ, Nationaal Hepatitis Centrum (NHC), Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), Landelijke Vereniging Georganiseerde eerste lijn (LVG), Bureau Raedelijn, Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijns Geneeskunde Universitair Medisch Centrum Utrecht, Trimbos-instituut, Stichting Mainline en GGD Nederland. De campagne wordt gefinancierd door ZonMw.

Meer informatie over de hepatitis C-campagne is verkrijgbaar via de website: www.hebikhepatitis.nl en de telefonische informatielijn (033) 422 09 88.

Vorig artikelTweede Kamer: neem nu échte maatregelen tegen overgewicht!
Volgend artikelSchering-Plough in Oss gaat Asenapine produceren
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.