Melden van incidenten met VCD Veiligheid Suite

e-healthMelden van incidenten
Medewerkers kunnen in het systeem diverse soorten (bijna)incidenten registreren, bijvoorbeeld een incident met betrekking tot een patient of agressie tegen een medewerker. Welke soorten incidenten er ingevoerd worden, kan per organisatie ingeregeld worden. Ook de informatie, die bij een incident ingevoerd wordt, kan precies naar eigen wens ingesteld worden. Bovendien zijn de volgende mogelijkheden beschikbaar:

• Anoniem melden: Het systeem bevat een optie om medewerkers anoniem een incident te laten melden.
• Melden door patienten: Het is bovendien (indien gewenst) mogelijk om patienten zelf incidenten te laten invoeren.
• Proactief incidenten melden: Het systeem kan medewerkers via e-mail proactief de vraag stellen of er tijdens een bepaalde operatie, behandeling of actie een (bijna)incident is geweest. Dit kan gekoppeld worden aan het planningssysteem. Ook is het mogelijk om steekproefsgewijs controlevragen te stellen aan een hele afdeling of functiegroep.

Na het invoeren van het incident door de medewerker, zal het incident beoordeeld moeten worden, bijvoorbeeld door de afdelingsverantwoordelijke of door een speciale commissie. De workflow zorgt ervoor dat het incident aan de juiste persoon of personen ter beoordeling wordt voorgelegd. Het systeem zorgt voor bewaking hierop, zodat de feitelijke afhandeling van het incident geborgd is.

Analyseren van incidenten
Op basis van een ingevoerd incident kan een retrospectieve risicoanalyse worden uitgevoerd. Het systeem ondersteunt hiervoor de PRISMA methodiek. In het systeem kunnen de resultaten van een root cause analyse vastgelegd worden. Het is ook mogelijk om een prospectieve risicoanalyse uit te voeren met behulp van de SAFER methode. Het systeem ondersteunt de personen die de analyse uitvoeren. Verder kunnen de resultaten van de analyse, zoals de onderkende risico’s en voorgestelde maatregelen, in het systeem worden vastgelegd.

Verbeteren
In het systeem kunnen allerhande verbetervoorstellen worden vastgelegd. Dit kan bijvoorbeeld naar aanleiding van een incident of risicoanalyse. Als een verbetervoorstel verder uitgewerkt wordt, leidt dit tot een verbeterproject. Er kan in het systeem een projectgroep samengesteld worden. Er kunnen acties vastgelegd worden bij het project. Vervolgens zal het systeem bewaken op de uitvoering van de acties en zonodig herinneren en rappelleren.

Rapporteren
Het systeem bevat diverse voorgedefinieerde rapportages voor bijvoorbeeld de ingevoerde incidenten, uitstaande acties en onderhanden verbetervoorstellen. Voor meer flexibiliteit is het systeem tevens voorzien van een ingebouwd datawarehouse. Dit biedt de mogelijkheid om naar believen extra rapportages te definieren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marcel Nijp, manager business development, via e-mail [email protected] of telefoon 050-5975500.

Recente artikelen