De Friesland Zorgverzekeraar sluit 2009 af met positief resultaat
ArrayDe Friesland Zorgverzekeraar heeft het crisisjaar 2009 afgesloten met een positief resultaat van €12 miljoen. Daarvan is €9 miljoen afkomstig uit de directe bedrijfsvoering en €3 miljoen uit beleggingen. Hoewel deze hele maand zich nog nieuwe verzekerden kunnen aanmelden, lijkt De Friesland dit jaar stabiel te blijven in het aantal verzekerden van ruim 500.000.
Dit maakten Diana Monissen, voorzitter van de Raad van Bestuur van De Friesland, en Marcel Kuin, lid van de Raad van Bestuur, vandaag bekend tijdens hun gezamenlijke nieuwjaarstoespraak. Hoewel het resultaat iets achter blijft bij de begroting, toonden beiden zich tevreden. De financiele positie van De Friesland is daarmee verder versterkt en dat is volgens Monissen hard nodig.
“Er zal de komende jaren veel bezuinigd moeten worden binnen de gezondheidszorg en tegelijk zullen zorgverzekeraars steeds meer risico gaan lopen op de zorguitgaven. Om ook in de toekomst tegen scherpe premies kwalitatief goede zorg en goede service te kunnen blijven bieden, is het daarom van belang een solide financiele basis te hebbenâ€, aldus Monissen.
Zelf shoppen
De resultaten van de campagne maken duidelijk dat het bieden van goede service en goede relaties met zorgaanbieders in de regio alleen, niet meer voldoende zijn om te groeien. Uit alle vergelijkingsonderzoeken naar service en kwaliteit komt De Friesland steevast als een van de beste uit de bus. Er zijn weer meer collectieve contracten met bedrijven afgesloten. Toch stokt de groei.
Blijkbaar gaan mensen niet meer automatisch met het collectief van hun werkgever mee en gaan ze zelf shoppen. Het lijkt erop dat mensen zich, mede onder invloed van kritische programma’s als Radar, meer en meer laten leiden door prijs. Toch kunnen er behoorlijke verschillen zijn in kwaliteit en service als het gaat om het leveren van zorg uit het basispakket. Het is aan de Friesland om dat nog beter duidelijk te maken aan haar klanten.
Strategisch plan
Om de gezonde en sterke positie in het Noorden te behouden en liefst te versterken, werkt De Friesland aan een strategisch plan. De Friesland kijkt daarbij ook naar nieuwe producten, de mogelijkheden voor samenwerking met zorgaanbieders of andere partijen en groei binnen en buiten Friesland.
De sterke positie in het Noorden maakt het verder mogelijk goede afspraken te maken met zorgaanbieders over het leveren van kwalitatief steeds betere en veiliger zorg voor de klanten van De Friesland en dat tegen een redelijke prijs. ’‘Om de zorg nu en in de toekomst betaalbaar en voor iedereen toegankelijk te houden, is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zorgverzekeraar, zorgaanbieders en klantenâ€, aldus Monissen.