Alcohol- en cannabisgebruik vergroten kans op spijbelen en schooluitval

Array

Frequent alcoholgebruik en cannabisgebruik zijn risicofactoren voor spijbelen, een geringere schoolmotivatie, verminderde schoolprestaties en schooluitval. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Middelengebruik en voortijdig schoolverlaten’ van het Trimbos-instituut in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Het onderzoek is onder leiding van dr. Tom ter Bogt uitgevoerd in opdracht van het ministerie OC&W en het ministerie van VWS. Staatssecretaris Van Bijsterveldt van OCW heeft vandaag het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport in ontvangst genomen.

Het rapport bestaat uit een tweetal onderzoeken. Deze onderzoeken zijn in de loop van 2009 uitgevoerd om de aard en omvang van problemen op school in samenhang met alcohol- en cannabisgebruik in kaart te brengen. De onderzoekers zochten het antwoord op de volgende vragen:

  1. In hoeverre veroorzaken alcohol- en cannabisgebruik spijbelen, verminderde schoolprestaties en schooluitval onder scholieren?
  2. In hoeverre zien docenten alcohol- en cannabisgebruik als oorzaak voor schooluitval?

Middelengebruik en spijbelen: een wederzijdse relatie
Uit beide onderzoeken blijkt dat frequent alcoholgebruik (inclusief dronkenschap)  en cannabisgebruik risicofactoren zijn voor spijbelen, een geringere schoolmotivatie en verminderde schoolprestaties. Dit zijn op hun beurt weer voorspellende factoren voor  schooluitval.
Verder kan geconcludeerd worden dat dit middelengebruik voor alle jongeren gerelateerd is aan problemen met school, maar voor meisjes meer dan jongens, voor jongere adolescenten meer dan voor oudere, en voor hoger opgeleiden meer dan voor laagopgeleiden.

Behoefte  aan meer ondersteuning
Onder docenten en mentoren bestaat onzekerheid over de mate waarin middelengebruik precies bijdraagt aan schooluitval, maar dat het een factor van belang is, wordt erkend.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de VMBO- en MBO-scholen vooral behoefte hebben aan meer ondersteuning om met dit probleem om te kunnen gaan, met name op het gebied van middelengebruik in relatie tot schoolverzuim.
Bovendien geldt het ter sprake brengen van problematisch gebruik en verslaving onder leerlingen voor veel docenten en leerlingen nog als een taboe.

Bron: Trimbos

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen