Zo! Magazine: eerste publieksblad over kanker

Array

Gisteren op Wereld Kankerdag is  het eerste publieksblad over kanker: Zo! Magazine gepresenteerd
Op 4 februari, tijdens Wereldkankerdag, lanceert de Nederlandse Federatie van Kankerpatientenorganisaties ZO!Magazine; een publieksblad over mensen die leven na en met kanker. Het magazine verschijnt in een oplage van 45.000 exemplaren en is voor € 4,95 te koop in supermarkten en kiosken.

ZO!Magazine telt 100 pagina’s. Fotografe Patricia Steur portretteert vrouwen die de sporen van kanker op hun lichaam dragen. Sophie van der Stap, schrijfster van ‘Het meisje met de 9 pruiken’, maakt een indringende wandeling met Karin Kuiper, weduwe van de schrijver Karel Glastra van Loon en auteur van het boek ‘Je mag me altijd bellen’. Schrijfster Teuntje Klinkenberg beschrijft in haar column de geboorte van het lied dat echtgenoot Huub van der Lubbe (zanger van De Dijk) schreef toen zij zelf ziek was. Zes vrijwilligers en professionals vertellen over werken met kanker en ZO! volgt Flory, die 48 uur met radioactieve pillen opgesloten zat in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis.

Waarom ZO!
ZO!Magazine biedt (ooit-)kankerpatienten een steun in de rug en inspiratie om het leven na en met kanker weer op te pakken. Ook wil ZO! laten zien dat je over kanker een eigentijds, mooi en oprecht magazine kan maken. Tijdens het maakproces is het blad twee keer onderzocht onder kankerpatienten en niet-kankerpatienten. Uit die onderzoeken kwam naar voren dat er grote behoefte bestaat aan een magazine dat op een normale wijze omgaat met een ziekte die een grote impact heeft. Want iedereen wordt geraakt door kanker.

Patientenbeweging
Nederland telt ongeveer 500.000 (ooit-)kankerpatienten. Per jaar krijgen ruim 80.000 mensen de diagnose kanker te horen. Patientenorganisaties staan hun leden bij in het ziekteproces, komen op voor de positie van kankerpatienten en oefenen invloed uit om in iedere situatie kwalitatief hoogwaardige medicijnen en behandelingen te krijgen. Patientenorganisaties informeren je over je ziekte en spelen een belangrijke rol bij de verwerking van kanker door het bieden van contact met ervaringsdeskundigen.

Toch zijn nog te weinig mensen betrokken bij een patientenorganisatie (25.000 mensen zijn lid van een vereniging). ZO!Magazine laat lezers kennis maken met de toegevoegde waarde van verenigingen voor patient, partner, vriend en familie.

1 op de 3 mensen moet leren leven met kanker. Leren leven, omdat kanker meer en meer een chronische ziekte is. Zo! Magazine versterkt (ooit) kankerpatienten in alles wat hij/zij doet. Of het nu gaat om informatie, emotie of gedrag, het geeft kanker een plek in het dagelijkse leven. Dit gaat van lichaam & geest tot werk, van relatie tot wetenschap. Het gaat van medische zorg tot uiterlijke verzorging, van onderzoek tot terugkeer in de maatschappij. Na de behandelingen gaat het leven voor veel mensen gewoon door. Voor die groep mensen, hun partners, familie en vrienden, is er nu ZO! Magazine, over leven en over kanker.

Kanker
Een ziekte die niet alleen je lichaam, maar ook je geest op zijn kop zet. Een ziekte die niet alleen jou treft, maar ook de mensen om je heen. Een ziekte die steeds vaker te beheersen is, maar niet te vergeten. Kortom een ziekte die tot de kern van de ziel gaat. En dat is precies wat ZO! Magazine ook doet: doordringen tot de kern. Niet om de hete brij heen draaien, niet klagen, niets beloven, niet schuwen.
Hoofdredacteur = patient
ZO! magazine versterkt (ooit) kankerpatienten in alles wat hij/zij doet. Of het nu gaat om informatie, emotie of gedrag, het geeft kanker een plek in het dagelijkse leven. Dit gaat van lichaam & geest tot werk, van relatie tot wetenschap. Het gaat van medische zorg tot uiterlijke verzorging, van onderzoek tot terugkeer in de maatschappij. Het leven na kanker is intenser maar zeker niet meer onbezorgd. ‘Kanker is een onderdeel van het leven, het is niet het leven zelf’, aldus Alexandra van Geleuken, hoofdredacteur ZO! én kankerpatient.
Is de patient na alle behandelingen een ander mens? Alexandra: ‘Leven voor, leven na, mmm, toch een breukvlak, het eerste bewijs van anders-zijn…. Als ik het goed bekijk ben ik eigenlijk dezelfde, maar dan versterkt qua opvattingen en gedrag. Ik durf te zeggen wat ik vind, want ik heb het ergste meegemaakt wat er is: ik heb kanker.’
Losse verkoop
ZO! Magazine verschijnt in een oplage van 50.000 exemplaren en is te koop bij alle supermarkten, grote tankstations en de AKO literatuurwinkels. ZO! wordt verder verspreid onder leden van Kankerpatientenorganisaties, oncologen en verpleegkundig oncologen en alle andere [para] medici die werken met kankerpatienten.
Zo! Magazine verschijnt vooralsnog éénmalig en kost € 4,95. Een deel van de opbrengsten gaat naar de Nederlandse Federatie van kankerpatientenorganisaties [NFK].
ZO! Magazine is bedacht en gemaakt door bladeren media in opdracht van het NFK. Bladeren media is verantwoordelijk voor het gehele concept en verzorgt ook de lancering, pers & publiciteit, lezers- en adverteerdersmarketing.

Zo! Magazine ligt 4 februari in de kiosken en grotere supermarkten en kost € 4,95. Een deel van de opbrengsten gaat naar de Nederlandse Federatie van kankerpatientenorganisaties [NFK], uitgever van het magazine.

ZO!Magazine is mede mogelijk gemaakt door KWF Kankerbestrijding en Roche, Novartis, GlaxoSmithKline, Pfizer, Wyeth en Sanofi Aventis.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen