Zo! Magazine: eerste publieksblad over kanker
ArrayGisteren op Wereld Kankerdag is het eerste publieksblad over kanker: Zo! Magazine gepresenteerd
Op 4 februari, tijdens Wereldkankerdag, lanceert de Nederlandse Federatie van Kankerpatientenorganisaties ZO!Magazine; een publieksblad over mensen die leven na en met kanker. Het magazine verschijnt in een oplage van 45.000 exemplaren en is voor € 4,95 te koop in supermarkten en kiosken.
ZO!Magazine telt 100 pagina’s. Fotografe Patricia Steur portretteert vrouwen die de sporen van kanker op hun lichaam dragen. Sophie van der Stap, schrijfster van ‘Het meisje met de 9 pruiken’, maakt een indringende wandeling met Karin Kuiper, weduwe van de schrijver Karel Glastra van Loon en auteur van het boek ‘Je mag me altijd bellen’. Schrijfster Teuntje Klinkenberg beschrijft in haar column de geboorte van het lied dat echtgenoot Huub van der Lubbe (zanger van De Dijk) schreef toen zij zelf ziek was. Zes vrijwilligers en professionals vertellen over werken met kanker en ZO! volgt Flory, die 48 uur met radioactieve pillen opgesloten zat in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis.
Waarom ZO!
ZO!Magazine biedt (ooit-)kankerpatienten een steun in de rug en inspiratie om het leven na en met kanker weer op te pakken. Ook wil ZO! laten zien dat je over kanker een eigentijds, mooi en oprecht magazine kan maken. Tijdens het maakproces is het blad twee keer onderzocht onder kankerpatienten en niet-kankerpatienten. Uit die onderzoeken kwam naar voren dat er grote behoefte bestaat aan een magazine dat op een normale wijze omgaat met een ziekte die een grote impact heeft. Want iedereen wordt geraakt door kanker.
Patientenbeweging
Nederland telt ongeveer 500.000 (ooit-)kankerpatienten. Per jaar krijgen ruim 80.000 mensen de diagnose kanker te horen. Patientenorganisaties staan hun leden bij in het ziekteproces, komen op voor de positie van kankerpatienten en oefenen invloed uit om in iedere situatie kwalitatief hoogwaardige medicijnen en behandelingen te krijgen. Patientenorganisaties informeren je over je ziekte en spelen een belangrijke rol bij de verwerking van kanker door het bieden van contact met ervaringsdeskundigen.
Toch zijn nog te weinig mensen betrokken bij een patientenorganisatie (25.000 mensen zijn lid van een vereniging). ZO!Magazine laat lezers kennis maken met de toegevoegde waarde van verenigingen voor patient, partner, vriend en familie.
1 op de 3 mensen moet leren leven met kanker. Leren leven, omdat kanker meer en meer een chronische ziekte is. Zo! Magazine versterkt (ooit) kankerpatienten in alles wat hij/zij doet. Of het nu gaat om informatie, emotie of gedrag, het geeft kanker een plek in het dagelijkse leven. Dit gaat van lichaam & geest tot werk, van relatie tot wetenschap. Het gaat van medische zorg tot uiterlijke verzorging, van onderzoek tot terugkeer in de maatschappij. Na de behandelingen gaat het leven voor veel mensen gewoon door. Voor die groep mensen, hun partners, familie en vrienden, is er nu ZO! Magazine, over leven en over kanker.
Zo! Magazine ligt 4 februari in de kiosken en grotere supermarkten en kost € 4,95. Een deel van de opbrengsten gaat naar de Nederlandse Federatie van kankerpatientenorganisaties [NFK], uitgever van het magazine.
ZO!Magazine is mede mogelijk gemaakt door KWF Kankerbestrijding en Roche, Novartis, GlaxoSmithKline, Pfizer, Wyeth en Sanofi Aventis.