Meer zorgverzekerden wisselden van verzekeraar vanwege de prijs

Array

In tegenstelling tot voorgaande jaren is dit jaar de mobiliteit op de zorgverzekeringsmarkt toegenomen tot 4%. Bijna 650.000 verzekerden stapten over naar een andere zorgverzekeraar. Ondersteund door diverse vergelijkingssites switchten consumenten vooral om de prijs naar goedkopere internetlabels of naar een zorgverzekering met premiekorting via een collectiviteit. Dit blijkt uit het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van BS Health Consultancy.

Individueel verzekerden kiezen in groten getale voor internetpolissen
Verschillende zorgverzekeraars danken hun groei voor een groot deel aan de populariteit van hun internetpolissen. Er zijn steeds meer prijsbewuste consumenten die ook zonder een collectief aanbod goedkoper uit willen zijn. Het aantal individueel verzekerden bij de relatief goedkopere internetpolissen voor ziektekosten is dit jaar met meer dan 20% gestegen tot ruim 400.000 verzekerden.

Internet en intermediairs zijn succesvolle verkoopkanalen

Dit jaar is bijna 40% van de nieuwe verzekerden overgestapt via het intermediaire kanaal. Vorig jaar was dit nog een derde van de nieuwe verzekerden. Naast de traditionele assurantietussenpersonen scharen veel zorgverzekeraars ook de vergelijkingssites, waaraan ingeval van instroom van nieuwe verzekerden provisie wordt betaald, onder het intermediaire kanaal. Behalve groei van het aantal nieuwe verzekerden via het intermediaire kanaal nam dit jaar ook het totaal aantal aanmeldingen van nieuwe verzekerden direct via internet flink toe, van 33% in 2009 tot 43% dit jaar. Tegen de achtergrond van de groei via dit kanaal blijft het opvallend dat zorgverzekeraars het internet als reclamemedium nog relatief weinig gebruiken. Slechts 2% van de totale media-uitgaven werden in het afgelopen commerciele seizoen aan reclame op internet besteed. Vorig jaar was dit nog 3%. Veruit de meeste media-uitgaven werden besteed aan televisie (56%), gevolgd door radio (22%) en dagbladen (11%). Het totale budget aan reclamebestedingen in het commerciele seizoen 2009/2010 bleef vrijwel gelijk aan vorig jaar, circa 38 miljoen euro.

Aantal collectief verzekerden toegenomen tot 64%
De collectiviteitsgraad is in 2010 wederom toegenomen. Momenteel is 64% van de Nederlanders voor ziektekosten verzekerd via een collectiviteit. In 2009 bedroeg de collectiviteitsgraad nog 62%. De gemiddelde collectiviteitskorting op de basisverzekering is met 7,1% gelijk gebleven ten opzichte van 2009. Vooral werkgeverscollectiviteiten blijven belangrijke klanten voor zorgverzekeraars. De loyaliteit van deze klantengroep is vooral behouden en/of vergroot door het aanbieden van bedrijfsgezondheidspakketten. Voor meer dan 10% van de beroepsbevolking is een dergelijk pakket afgesloten. Het totaal aantal afgesloten bedrijfsgezondheidspakketten steeg dit jaar met ruim 20%.

Bron: BS Health Consultancy

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen