Specialisten Maasstad Ziekenhuis beoordeeld door medewerkers

Array

Het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam heeft een eigen methode ontwikkeld waarmee de medisch specialisten de kwaliteit van hun functioneren kunnen onderzoeken. De bedoeling van de meetmethode is de arts terugkoppeling te geven waardoor deze zijn/haar sterke kanten kan uitbouwen en zwakke kanten kan verbeteren.

De laatste twee jaar zijn specialisten steeds meer gaan kijken naar de manier waarop ze hun vak uitoefenen. Een eerste gestandaardiseerde methode om de kwaliteit van de specialisten te meten, het zogeheten 360 graden Feedbackonderzoek, werd in 2007 ontwikkeld door de Orde van Medisch Specialisten. Deze methode werd in het Maasstad Ziekenhuis echter te tijdrovend en bewerkelijk gevonden. Bovendien worden de specialisten in deze methode louter door collega-artsen bespiegeld.

Samen met Nosce Orbis, een personeelsadviesbureau voor medici, werd het 360 graden Feedbackonderzoek aangepast. De specialisten van het Maasstad Ziekenhuis laten twaalf tot zestien mensen naaste medewerkers een vragenlijst over hen invullen. In die vragenlijsten wordt gekeken naar de zeven belangrijkste medische en sociale vaardigheden die zijn opgesteld door de KNMG. Deze kerncompetenties zijn: communicatie, medisch handelen, professionaliteit, organisatie, samenwerking, kennis en wetenschap en maatschappelijk handelen.

Poli-assistenten, verpleegkundigen, arts-assistenten, managers en secretaressen vullen de vragenlijsten in. Die worden vervolgens geanalyseerd waarna een gesprek tussen de specialist en een onafhankelijke psycholoog van Nosce Orbis plaatsvindt. De methode, Individueel Functioneren van Medisch Specialisten-Maasstad Ziekenhuis (IFMS-Maasstad Ziekenhuis), heeft nu een jaar gedraaid in het Maasstad Ziekenhuis. Tachtig procent van de ruim 120 specialisten heeft meegedaan aan het project.

De reacties waren aanvankelijk ‘afwachtend’, vertelt oncoloog Jacqueline Stouthard, tevens projectleider van IFMS-Maasstad Ziekenhuis. ,,Maar na afloop was bijna iedereen enthousiast. Je kunt natuurlijk stellen dat het vreemd is dat nu pas kritisch wordt gekeken naar het functioneren van specialisten. Maar je kunt het ook anders zien: het is vreemd dat de specialist eigenlijk altijd aan zijn lot is overgelaten. Een arts leidt een eenzaam bestaan. Het IFMS-Maasstad Ziekenhuis is ook een blijk van zorgzaamheid voor ons artsen.”

Waarom het functioneren van specialisten inmiddels zoveel aandacht heeft van de Orde van Medisch Specialisten en in sommige ziekenhuizen, heeft volgens Stouthard te maken met verschillende factoren. De gezondheidszorg heeft, mede onder invloed van de invoering van  marktwerking in deze sector, de behoefte open en transparant te zijn. Daar hoort het afleggen van verantwoording bij. Maar mogelijk speelt ook de komst van steeds meer vrouwelijke specialisten een rol.

Stouthard: ,,Vrouwen hebben wat meer behoefte aan reflectie, vragen zich wellicht eerder af: doe ik het allemaal wel goed? Maar ook die eerder genoemde zorgzaamheid voor de zorgverlener komt bij vrouwen vandaan.”

Het Maasstad Ziekenhuis koos voor een eigen methodiek omdat de specialisten het belangrijk vonden dat zij feedback kregen van de mensen die nauw met hen samenwerken. ,,Wij specialisten kennen elkaar natuurlijk wel, maar we werken meestal niet dagelijks samen. Een doktersassistent heeft wel iedere dag met ons te maken. En een patient vertelt zijn of haar  ervaringen met de specialist dikwijls aan de balie van de poli-assistente, dus zij weet precies hoe er over de arts wordt gedacht.”

De resultaten van het IFMS-Maasstad Ziekenhuis worden per maatschap -denk aan gynaecologie, kindergeneeskunde, interne geneeskunde en urologie- behandeld. De arts krijgt te zien hoe hij/zij het doet in relatie tot het gemiddelde van zijn collega’s in de maatschap. Als bijvoorbeeld blijkt dat een specialist op het gebied van communicatie iets minder goed scoort dan zijn collega’s, kan hij ervoor kiezen een aanvullende training te doen.

De specialisten die hebben meegedaan aan het IFMS-Maasstad Ziekenhuis, hebben aangegeven dat ze graag een vervolg willen. Het Maasstad Ziekenhuis werkt daarom samen met Nosce Orbis aan een vervolgtraject waarbij te denken valt aan doorlopende personal coaching en videotrainingen.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen