E-learning via iPhone aan Instituut voor Tropische Geneeskunde

0
303

Wetenschappers van het () in Antwerpen hebben het mogelijk gemaakt om te studeren via de . Ze ontwikkelden de nieuwe leeromgeving voor gebruik in afgelegen gebieden samen met hun Peruviaanse collega’s. Vanaf vandaag stellen ze de demosite Moodle4iPhones Project open. Na de demonstratiefase en de eventuele kleine aanpassingen die naar nog uit volgen, stellen ze de broncode gratis ter beschikking van iedereen die ze wil gebruiken.

Ontwikkelingslanden kampen vaak met een tekort aan getraind personeel en een gebrekkige infrastructuur, waardoor ze nieuwe oplossingen moeten zoeken om mensen bij te scholen. Omdat breedband een grote investering vraagt, doen ontwikkelingslanden vooral beroep op mobiele telefoons om ook mensen in afgelegen gebieden te kunnen bereiken. Daarom zochten de experts van het Instituut voor Tropische Geneeskunde, samen met hun tegenhangers in Lima, Peru, naar een gratis manier om gezondheidswerkers via hun smartphone bij te scholen.

Daarvoor moest een ‘leerplatform’ toegankelijk gemaakt worden voor smartphones. Leerplatformen worden momenteel in alle universiteiten en vele middelbare scholen gebruikt om cursussen, examens en opdrachten via het web aan de studenten ter beschikking te stellen. Studenten aan de K.U.Leuven gebruiken daarvoor bijvoorbeeld het platform Toledo. Andere bekende platforms zijn Blackboard en Smartschool. De Antwerps-Peruviaanse ontwikkelaars kozen voor het leerplatform Moodle. Dat is gratis – niet onbelangrijk in ontwikkelingslanden.

Hun toepassing maakt het voor het eerst mogelijk om mensen via de iPhone en de goedkopere iPod Touch toegang te geven tot Moodle, een primeur voor zowel Moodle als de iPhone.

Beide instituten stellen de broncode gratis ter beschikking, onder een zogenaamde ‘Creative Commons GNU’-licentie. Op die manier kan iedereen over de hele wereld de toepassing gebruiken voor eigen doeleinden (behalve om er geld mee te verdienen). Zowel ngo’s, kleine organisaties, als bedrijven kunnen nu een volwaardige leeromgeving aanbieden, ook op plaatsen waar het klassieke internet niet komt. Dat past binnen de UNESCO-filosofie “Onderwijs voor Iedereen”.
Zelf gebruiken de Antwerpse en Peruviaanse onderzoekers het systeem meteen om gezondheidswerkers van twintig klinieken uit heel Peru een extra opleiding te geven. Deze mensen behandelen 70% van alle patienten in Peru die met het aidsvirus besmet zijn. De opleiding, die drie maanden duurt, omvat multimedia, 3D-animaties, telefonische groepsdiscussies, cursusteksten, wetenschappelijke artikelen en beleidsdocumenten. Een groot voordeel is dat deelnemers uit arme en afgelegen gebieden zich niet meer moeten verplaatsen om de opleiding te volgen.

Bron: ITG

Vorig artikelHoe onafhankelijk is wetenschap?
Volgend artikelBeter worden door te werken
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.