Dokter is ziek

Array

‘Als patient heb je vaak het gevoel dat je blij mag zijn dat je geholpen wordt. Dit zou niet zo moeten zijn’. Dit zei Gerrit van der Wal, inspecteur-generaal voor de gezondheidszorg, tijdens de presentatie van het boek ‘Dokter is ziek; als patient zie je hoe zorg beter kan’ op 30 maart in Den Haag. Van der Wal overhandigde het eerste exemplaar van dit boek aan de gynaecoloog John Dawson, die in het boek genoemd wordt als een betrokken arts, met veel gevoel voor het perspectief van de patient.

Voor dit boek heeft freelance journalist Gonny ten Haaft gesproken met dokters, verpleegkundigen en managers die zelf ziek zijn, of ziek zijn geweest. Zij vroeg deze zieke zorgmedewerkers in hoeverre zij de zorg patientgericht vonden en of zij hun ‘vraag’ konden en wilden sturen. Konden deze zieke dokters, verpleegkundigen en managers aangeven hoe zij verzorgd en behandeld wilden worden?

Van der Wal noemde het boek boeiend en zeer herkenbaar. Daarbij wees hij onder andere op zijn sporttijd, toen hij vaak in het ziekenhuis te vinden was. De belangrijke conclusie uit het boek dat patienten minder assertief zijn dan vaak wordt verondersteld, bevestigde de inspecteur-generaal ook.  De gynaecoloog John Dawson, werkzaam bij het Amsterdamse St Lucas ziekenhuis, hield een indrukwekkend pleidooi voor ‘de taal van het hart’. Hulpverleners zouden deze taal vaker moeten spreken. Volgens Dawson kan een zorgverlener veel van zijn patienten leren. Hij vindt niet dat de patient alles zelf moeten doen. Ook artsen moeten hun verantwoordelijkheid nemen.

Tijdens deze middag deelden vijf geïnterviewde personen uit het boek hun ervaringen met de zaal. Zij deden dit in de vorm van een spiegelgesprek, een vaak gebruikte feedbackmethode in de zorg. Een van de conclusies van dit gesprek was dat het nodig, maar ook erg moeilijk is om assertief en mondig te zijn als je patient bent. De geïnterviewden vonden dat protocollen in de zorg erg belangrijk zijn geworden, waardoor het vaak aan tijd voor de patient zelf en aan betrokkenheid ontbreekt.

‘Dokter is ziek’ (uitgeverij Contact) is in de boekhandel verkrijgbaar en is mede gefinancierd vanuit het ZonMw programma Kiezen in Zorg. Gonny ten Haaft (1961) is journalist en werkt voor ZonMw. Eerder was zij verslaggever bij Trouw, redacteur van een vaktijdschrift en onderzoeker in de zorg. Zij maakte naam met Als heer en meester. De Haagse verplegersmoorden en de dilemma’s van de ouderenzorg (1997).

Algemeen

Aantal pagina’s256
Jaar van Uitgave2010
Oorspronkelijke titel
Vertaler
Illustrator
UitgeverUitgeverij Contact

Paperback

ISBN9789025434472
Prijs€ 17,95
LeverbaarLeverbaar

Dokter is ziek
Dokter is ziek
Haaft, C. ten

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen