Harde garanties voor klachtrecht en kwaliteit in de zorg

Array

Vrijdag 23 april is in de ministerraad een wetsvoorstel voor een nieuwe zorgconsumentenwet behandeld. De Consumentenbond pleit al lang voor goede kwaliteitsinformatie én een geschillencommissie in de zorg. Beide aspecten lijken in dit voorstel goed geregeld.

De wettelijke verankering van één geschillencommissie in de zorg is een belangrijke stap vooruit. Vooral de onafhankelijkheid van de commissie, de laagdrempeligheid en de bindende uitspraak zijn hierbij belangrijk. Cruciaal voor de Consumentenbond is dat er een verplichte aansluiting moet zijn voor alle partijen actief in de zorg in Nederland. Iemand die bijvoorbeeld een geschil heeft met zijn huisarts, kan dan, als hij er samen met de arts niet uitkomt, zijn zaak voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie. Een kostbare gang naar de rechter wordt daarmee voorkomen.

Kwaliteitsinformatie
Het wettelijk regelen van het recht op kwaliteitsinformatie is essentieel. Alleen dan kunnen consumenten zelf keuzes maken over de zorg van hun grootste goed: hun gezondheid. Zij moeten eenvoudig de kwaliteit van huisartsen, verpleeghuizen of ziekenhuizen kunnen vergelijken, net als bijvoorbeeld bij de aanschaf van een pc.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen