Bijna 600 meldingen via cosmeticaklachten.nl

Het meldpunt cosmeticaklachten (www.cosmeticaklachten.nl) van het RIVM heeft sinds de lancering in november 2009 bijna 600 meldingen van klachten gehad die mogelijk door cosmetica zijn veroorzaakt. De meest voorkomende klachten betreffen irritaties aan gezicht, ogen, hals en oksels. Make-up (vooral oogmake-up) en huidverzorgingsproducten zijn de meest gemelde productcategorieen.

“We zijn tevreden met de belangstelling voor het meldpunt, maar het is nu nog te vroeg om conclusies te trekken. Trends kun je pas na langere tijd signaleren. Daarom roepen we consumenten op hun klachten te blijven melden,” aldus onderzoeker Jacqueline van Engelen van het RIVM.

Meldpunt
Om het aantal en de oorzaak van deze klachten te monitoren heeft het RIVM het meldpunt ingesteld, op verzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Het meldpunt www.cosmeticaklachten.nl. is onderdeel van een driejarig onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met aangesloten dermatologen, huisartsen en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Met behulp van een aantal vragen wordt informatie ingewonnen over de klacht en het product, waardoor meer inzicht ontstaat in alle huidklachten die mogelijk door cosmetica veroorzaakt worden.
Het onderzoek wordt in 2011 geevalueerd.

Cosmetica
Onder cosmetica vallen alle producten die gebruikt worden voor de persoonlijke verzorging. Een breed scala aan producten wordt tot cosmetica gerekend, zoals bad- en doucheproducten, deodorants, geuren, haarverzorging, huidverzorging, make-up, mondverzorging, scheerproducten, zeep en zonnebrandmiddelen.