Geeft u wel eens informatie over cosmeticaklachten?

Array

Huidklachten door cosmetica? Gewoon melden!
Cosmetica in Nederland zijn veilig. Toch kan het soms voorkomen dat u een ongewenste huidreactie krijgt door het gebruik van cosmetica. Die klacht kunt u nu online melden op http://www.cosmeticaklachten.nl. Voortaan kunt u huidreacties, zoals jeuk, uitslag, rode ogen of andere overgevoeligheidsreacties melden op deze site. Telefonisch melden kan ook. U kunt hiervoor bellen met de Warenklachtenlijn van de Voedsel en Waren Autoriteit, telefoonnummer 0800 0488.

Melden is belangrijk, ook wanneer u geen last meer heeft van de klacht. Omdat de klachten meestal vanzelf weer verdwijnen, gaan veel mensen niet naar een arts of dermatoloog. Daardoor is niet bekend hoeveel mensen last hebben van huidklachten na het gebruik van cosmetica. En om welke klachten het dan gaat.

Met uw melding helpt u ons alle huidklachten, en de mogelijke oorzaken ervan, in kaart te brengen.

Door uw melding krijgen wij meer inzicht in de oorzaken en de aardvan klachten, die mogelijk door cosmetica worden veroorzaakt. Het doel is om het aantal klachten op termijn terug te brengen. Professionals die gezondheidsvoorlichting geven of direct contact hebben met hun clienten of patienten (patientenvoorlichters, huisartsen, doktersassistenten/praktijkondersteuners, specialisten, apothekers en drogisterijmedewerkers).

Het is een van de zestien communicatietoolkits op Loketgezondleven.nl Deze toolkit gaat over het meldpunt Cosmeticaklachten.nl. Hij bevat voorlichtingsmateriaal over het meldpunt, aangevuld met uitleg over het nut van het meldpunt. 

Gebruik
De toolkit is bedoeld ter ondersteuning van professionals die hun patienten/clienten willen wijzen op het bestaan van het meldpunt. Zij kunnen met behulp van deze toolkit mensen attenderen op de mogelijkheid om klachten te melden die mogelijk door cosmetica zijn ontstaan. In de handleiding leest u meer over het gebruik en de achtergonden.

Materialen
Voor de toolkit zijn verschillende soorten materialen beschikbaar.

Middelen
De middelen van de toolkit bestaan uit o.a. visitekaartjes en posters.
Bekijk de middelen

Teksten
De platte teksten zijn geschikt voor bijvoorbeeld Vragen & Antwoorden.
Bekijk de teksten

De toolkit is bedoeld voor (communicatie)professionals die hun patienten of clienten willen attenderen op het meldpunt Cosmeticaklachten.nl. Denk hierbij aan huisartsen, drogisterij- en apotheekmedewerkers, maar ook aan gezondheidsvoorlichters, scholen of bibliotheken met een gezondheidscentrum. Eigenlijk kan iedereen die het publiek wil informeren over het melden van cosmeticaklachten, gebruikmaken van deze correcte en breed gedragen informatie. Naast het RIVM hebben de Voedsel en Waren Autoriteit, diverse dermatologen, huisartsen en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) meegewerkt aan deze toolkit.

Praktisch
Het materiaal in de toolkit bestaat uit gemakkelijk te downloaden voorlichtingsmateriaal, zoals Vragen & Antwoorden, een banner en een informatiekaartje. De informatiekaartjes kunnen tevens via de toolkit kosteloos besteld worden. Daarnaast bevat de toolkit teksten en halffabricaten die ingezet kunnen worden in eigen communicatieactiviteiten.

Meer over de toolkits
Loketgezondleven.nl.ontsluit op dit moment zestien toolkits voor publiekscommunicatie. Ze zijn te vinden via het tabblad Communicatietoolkits. Het toolkitassortiment wordt steeds verder uitgebreid. Najaar 2010 komen er bijvoorbeeld toolkits bij over bevolkingsonderzoeken (waar borst- en baarmoederhalskanker er slechts twee van zijn) en een toolkit ‘Stoppen met roken’. Wilt u ook op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond de communicatietoolkits? Meld u aan voor de Nieuwsbrief!

Het meldpunt Cosmeticaklachten.nl is onderdeel van een driejarig onderzoek met als doel om kennis te vergroten over producten en ingredienten die huidklachten kunnen veroorzaken. De meldingen worden beoordeeld en naar de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) gestuurd. Als er in korte tijd veel of ernstige meldingen binnenkomen over een bepaald product kan de VWA besluiten om maatregelen te nemen.
Het meldpunt is in november 2009 opgezet door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in opdracht van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en in samenwerking met aangesloten dermatologen, huisartsen en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Tot nu toe zijn er ruim 600 meldingen binnengekomen.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen