Zelfmanagementcursus voor Turkse mannen en Short-stay kliniek in de prijzen

Array

Winnaars diabetesactie ‘Weet jij het beter dan?’ bekend
Amersfoort, 18 juni 2010 – Een Short-stay kliniek voor mensen met diabetes en een Zelfmanagementcursus voor Turkse mannen; dat zijn de winnende ideeen van de actie ‘Weet jij het beter dan?’ in het kader van het Nationaal Actieprogramma Diabetes (NAD). Zowel professionals als patienten deden mee.

De twee prijswinnende ideeen, van zowel een professional als een patient, worden uitgewerkt tot een projectvoorstel en vervolgens ondergebracht in het actieprogramma. Per idee is een bedrag van maximaal 50 duizend euro beschikbaar voor de uitvoering. De wedstrijd, die van februari tot en met mei 2010 liep, leverde in totaal 68 ideeen op voor verbetering van diabeteszorg en -preventie.

Prijswinnaar patienten: ‘Even op adem komen in short-stay kliniek’
Winnares Susan van Nisselroij uit Utrecht bedacht een short-stay kliniek waar patienten die net gediagnosticeerd zijn of al langer diabetes hebben even op adem kunnen komen. Nieuwe patienten leren in deze kliniek hun bloedglucose in te stellen en te controleren. Voor andere patienten organiseert de kliniek een bewustwordings- of opfriscursus. Daarnaast staat lotgenotencontact centraal, met name voor jongeren. Naar verwachting komt de informatie die patienten in de kliniek krijgen beter over dan de informatie die patienten na diagnose in het ziekenhuis krijgen.

Prijswinnaar professionals: ‘Zelfmanagementcursus Turkse mannen’
Dit idee van Miriam Janssen en Zehra Keles van GGD Hart voor Brabant gaat over preventie voor Turkse mannen met diabetes en hun echtgenotes. In zes bijeenkomsten verdiepen zij zich in onder meer gezondheidsklachten, complicaties en een gezonde leefstijl. Verder praten de echtparen met een GGZ-medewerker en met een persoon van Turkse afkomst die ook met diabetes te maken heeft. Na afloop van de zelfmanagementcursus volgt een aantal huisbezoeken waarin het naleven van de gemaakte afspraken centraal staat. Ook de inzet van een gespecialiseerde bewegingscoach behoort tot de mogelijkheden.

‘Weet jij het beter dan?’
De ideeenprijsvraag ‘Weet jij het beter dan?’ laat zien dat het NAD ook echt een actieprogramma is. Marga van Weelden van het Nationaal Actieprogramma Diabetes: “Het NAD staat heel erg open voor nieuwe initiatieven. We zijn dan ook blij dat de wedstrijd zoveel goede ideeen heeft opgeleverd. Alle ideeen worden uiteindelijk gebruikt als input voor de komende jaren. Naast de twee winnende ideeen zullen we ook serieus gaan kijken naar andere inzendingen die alsnog kans maken om in het programma te worden opgenomen.”

Diabetes vraagt om wereldwijde aandacht
De wedstrijd ‘Weet jij het beter dan?’ onderstreept dat er meer aandacht moet komen voor diabetes. Van Weelden: “Diabetes is een groot probleem voor de samenleving. Nu al lijden 740 duizend mensen aan deze ziekte en ieder jaar komen daar ruim 71 duizend mensen bij. De ziekte grijpt diep in op het leven van mensen en leidt in veel gevallen tot ernstige complicaties. Bovendien kan diabetes de levensverwachting met vijf tot tien jaar verkorten.”

Over het Nationaal Actieprogramma Diabetes
Het Nationaal Actieprogramma Diabetes (NAD, 2009 -2013) is een samenhangende bundeling van alle acties en initiatieven die de komende drie jaar in Nederland ondernomen worden om de groei van diabetes in te perken. De acties zijn gericht op preventie van diabetes en goede zorg voor mensen met diabetes. Het NAD wordt in opdracht van de overheid uitgevoerd door de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) waarin alle partijen vertegenwoordigd zijn die met diabetes te maken hebben: patienten, zorgverleners, behandelaars, verzekeraars, wetenschappelijk onderzoekers en de farmaceutische industrie. Meer informatie op www.actieprogrammadiabetes.nl Alle ideeen van de wedstrijd ‘Weet jij het beter dan?’ zijn terug te zien op de website: www.diabetesactie.nl

Prijswinnaar professionals: ‘Zelfmanagementcursus Turkse mannen’
Dit idee van Miriam Janssen en Zehra Keles van GGD Hart voor Brabant gaat over preventie voor Turkse mannen met diabetes en hun echtgenotes. In zes bijeenkomsten verdiepen zij zich in onder meer gezondheidsklachten, complicaties en een gezonde leefstijl. Verder praten de echtparen met een GGZ-medewerker en met een persoon van Turkse afkomst die ook met diabetes te maken heeft. Na afloop van de zelfmanagementcursus volgt een aantal huisbezoeken waarin het naleven van de gemaakte afspraken centraal staat. Ook de inzet van een gespecialiseerde bewegingscoach behoort tot de mogelijkheden.

‘Weet jij het beter dan?’

De ideeenprijsvraag ‘Weet jij het beter dan?’ laat zien dat het NAD ook echt een actieprogramma is. Marga van Weelden van het Nationaal Actieprogramma Diabetes: “Het NAD staat heel erg open voor nieuwe initiatieven. We zijn dan ook blij dat de wedstrijd zoveel goede ideeen heeft opgeleverd. Alle ideeen worden uiteindelijk gebruikt als input voor de komende jaren. Naast de twee winnende ideeen zullen we ook serieus gaan kijken naar andere inzendingen die alsnog kans maken om in het programma te worden opgenomen.”

Diabetes vraagt om wereldwijde aandacht
De wedstrijd ‘Weet jij het beter dan?’ onderstreept dat er meer aandacht moet komen voor diabetes. Van Weelden: “Diabetes is een groot probleem voor de samenleving. Nu al lijden 740 duizend mensen aan deze ziekte en ieder jaar komen daar ruim 71 duizend mensen bij. De ziekte grijpt diep in op het leven van mensen en leidt in veel gevallen tot ernstige complicaties. Bovendien kan diabetes de levensverwachting met vijf tot tien jaar verkorten.”

Over het Nationaal Actieprogramma Diabetes
Het Nationaal Actieprogramma Diabetes (NAD, 2009 -2013) is een samenhangende bundeling van alle acties en initiatieven die de komende drie jaar in Nederland ondernomen worden om de groei van diabetes in te perken. De acties zijn gericht op preventie van diabetes en goede zorg voor mensen met diabetes. Het NAD wordt in opdracht van de overheid uitgevoerd door de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) waarin alle partijen vertegenwoordigd zijn die met diabetes te maken hebben: patienten, zorgverleners, behandelaars, verzekeraars, wetenschappelijk onderzoekers en de farmaceutische industrie. Meer informatie op www.actieprogrammadiabetes.nl Alle ideeen van de wedstrijd ‘Weet jij het beter dan?’ zijn terug te zien op de website: www.diabetesactie.nl

Recente artikelen