NPCF: huisartsen moeten wennen aan beoordeling op ZorgkaartNederland.nl

Array

De NPCF heeft van vele tientallen zorgaanbieders positieve reactie gekregen op ZorgkraatNederland.nl en is van mening dat de site een belangrijke bijdrage levert aan de transparantie in de gezondheidszorg en patienten de mogelijkheid geeft zich te orienteren op een aanbieder van zorg. De NPCF reageert hiermee op de forse kritiek die huisartsvandaag.nl heeft vandaag uitte over de website ZorgkaartNederland.nl. De huisartsen die bezwaar maken tegen de site gaan in de optiek van de NPCF voorbij aan het feit dat gebruikers prima in staat zijn om in te schatten hoe een waardering tot stand is gekomen. Mensen raken steeds meer gewend aan dergelijke ‘recensiesites’. Denk maar aan sites waar mensen restaurants of toeristische accommodaties kunnen waarderen. Bovendien zal het aantal waarderingen op de site in rap tempo toenemen, waarmee de relevantie van de waarderingen alleen maar toeneemt.

De NPCF begrijpt dat het voor de huisartsen -en de andere zorgverleners die op ZorgkaartNederland.nl kunnen worden beoordeeld- wennen en nieuw is om de eigen praktijk via internet beoordeeld te zien worden. De NPCF is echter van mening dat de zorgverleners ZorgkaartNederland.nl juist zouden moeten omarmen, omdat waarderingen of klachten anders op een andere manier hun weg wel vinden op internet en via zoekmachines als Google de zorgverleners nog jarenlang kunnen blijven achtervolgen. Door dit via een recensiecode te structureren draagt ZorgkaartNederland.nl juist bij aan transparantie in de gezondheidszorg die zoveel als mogelijk recht doet aan de werkelijkheid.

Een andere reden waarom de zorgverleners ZorgkaartNederland.nl zouden moeten omarmen is dat het in korte tijd een plek heeft verworven bij internetgebruikers. Er is dus duidelijk behoefte aan een dergelijk initiatief. Omdat de NPCF -net als de zorgaanbieders- het belang van de patient voorop stelt, gaan we verder met de uitbouw van ZorgkaartNederland.nl. Als de huisartsen die zoveel moeite hebben met de site, de NPCF willen helpen om deze onvermijdelijke ontwikkeling mede vorm te geven, dan staan wij uiteraard open voor overleg.

De website is in december 2009 live gegaan en maakt het voor bezoekers mogelijk 86.000 zorgaanbieders in Nederland te vinden en te waarderen. Het initiatief wordt mede mogelijk gemaakt door Zilveren Kruis Achmea. Ruim een half jaar na de lancering wordt de site maandelijks door ruim 150.000 gebruikers bezocht. De website heeft inmiddels ruim 25.000 waarderingen gepubliceerd. Deze website is een initiatief van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) en uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum. De huisartsen hekelen de manier waarop bezoekers een zorgaanbieder beoordelen. De NPCF wijst erop dat de website samen met zorgaanbieders is ontwikkeld en stelt dat een redactie alle waarderingen bekijkt.

Bron: NPCF

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen