IVM zet vraagtekens bij keurmerk geneesmiddelinformatie

Array

Op 19 oktober lanceerde de ‘Stichting Raad van Toezicht Farma E-Commerce’ een persbericht waarin de komst van een keurmerk werd aangekondigd om ‘paal en perk te stellen aan de wildgroei van websites die zich richten op de gezondheidszorg en dan met name over merkgeneesmiddelen’. De oprichting van deze nieuwe stichting zou zijn geschied door 20 vooraanstaande hoogleraren uit de medische wereld. Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik zet grote vraagtekens bij dit initiatief en raadt vooralsnog iedereen af aanvragen voor dit keurmerk in te dienen.

Het initiatief lijkt voornamelijk een particuliere aangelegenheid van het farmamarketingbedrijf Eurite Communications Group dat de oprichting heeft gesponsord. Het bedrijf is volgens de eigen website ‘marktleider in Farma InformatieTechnologie’. De opgerichte stichting – die geen enkele formele erkenning heeft en dat al evenmin voor zijn keurmerk kan afdwingen – geeft expliciet aan niet afhankelijk te zijn van de brancheorganisaties, de Code Geneesmiddelen Reclame, Nefarma en het ministerie van VWS of andere overheidslichamen. En dat terwijl juist voornoemde instanties onlangs in samenspraak met elkaar en anderen een uitgewerkte code over geneesmiddeleninformatie hebben vastgesteld. De criteria die door de stichting zijn opgesteld zijn uitermate summier en nietszeggend.

Bij navraag door het IVM naar de 20 vooraanstaande hoogleraren die de stichting zouden hebben opgericht, werd per e-mail geantwoord dat dit een irrelevante vraag was. Wanneer de doelstellingen van de stichting worden bekeken staat daar onder meer dat de stichting zich in het bijzonder richt op: ‘Het creatief adviseren van alle partijen die zich bij het inrichten van hun communicatie rekenschap moeten geven van de uitgangspunten van autoriteiten en brancheorganisaties’ en ‘het ondersteunen van instellingen t.b.v. het formuleren van multimediastrategieen’. Het IVM kan niet anders dan constateren dat hier simpelweg een commercieel initiatief wordt toegedekt onder een dunne maatschappelijk verantwoorde deken.

Bron: IVM

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen