Ontwikkeling van kinderen met een hersenbeschadiging
ArrayKinderen met een hersenbeschadiging kunnen vaak wat minder dan andere kinderen. De ontwikkeling van hun dagelijkse vaardigheden is echter zeer gevarieerd. Dat concludeert Dirk-Wouter Smits in zijn proefschrift.
Smits volgde ruim 100 kinderen in de leeftijd van 5 tot 9 jaar. Allen hadden een hersenbeschadiging vanaf de geboorte en kregen reguliere zorg. Tweederde van de kinderen boekte vooruitgang in zich voortbewegen, zichzelf verzorgen en sociale vaardigheden. Het bewegingsvermogen en het denkvermogen van de kinderen bleken belangrijke voorspellers te zijn. De kinderen met de beste bewegingsmogelijkheden en het beste denkvermogen lieten de grootste vooruitgang zien.
Smits geeft ook het belang aan van leerstijlen. Sommige kinderen leren bijvoorbeeld het best door te kijken, anderen juist door te doen. Door rekening te houden met leerstijlen van kinderen met een hersenbeschadiging zouden ze zich nog beter kunnen ontwikkelen. Hij raadt aan om het bewegingsvermogen, het denkvermogen en de leerstijlen van kinderen met een hersenbeschadiging tijdig in kaart te brengen. Hierdoor kunnen de kinderen en hun ouders geholpen worden in hun verwachtingen en zorgverleners met hun behandelingen ten aanzien van dagelijkse vaardigheden.
13-01-2011, 12:45 uur , Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.
Dirk-Wouter Smits, Geneeskunde
Proefschrift: Daily activities of school-age children with cerebral palsy: development and learning
Promotor 1: Prof. dr. E. Lindeman
Promotor 2: Prof. dr. M.J. Jongmans
Copromotor 1: Dr. M. Ketelaar
Copromotor 2: dr JW Gorter
Bron: UU