Co-assistent mist nog steeds feedback

Artsen, onderwijskundigen en coassistenten zijn het erover eens: coassistenten hebben meer feedback nodig. De laatste enquête van het Landelijk Overleg CoAssistenten (LOCA) wijst op deze lacune, net zoals eerder de enquête uit 2007 al had gedaan.

Destijds vonden alle 543 deelnemende coassistenten dat hun opleiders te weinig feedback gaven. Aanleiding voor het LOCA om op dit punt naast coassistenten ook onderwijskundigen en artsen te enquêteren. En nog steeds blijkt feedback voor de coassistent een ondergeschoven kindje, al zijn de artsen wat minder stellig over deze tekortkoming dan de onderwijskundigen en coassistenten.

Artsen kampen met tijdgebrek en missen de vaardigheden om hun co-assistenten goed te informeren over hun functioneren. Volgens het LOCA zouden artsen meer moeten doen dan vluchtig invullen van het feedbackformulier met de opmerking ‘Je bent een prima coassistent’. Een goede opleider geeft regelmatig en op vaste momenten specifieke suggesties voor verbetering. In docentcursussen kunnen opleiders zich meer bekwamen in het geven van feedback.

Studenten zouden er zelf ook om moeten vragen als ze terugkoppeling over hun functioneren missen, vinden de enquêtedeelnemers. Volgens met name de onderwijskundige ontbreekt het ook aan een cultuur van feedback geven op de stageplaatsen.

Bron: Medisch Contact

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen