Meeste overstappers zorgverzekering tussen 18 en 34 jaar

Array

Van de Nederlanders die zich orienteren op een nieuwe zorgverzekeraar beginnen vrouwen een stuk eerder met hun zoektocht. 23 procent van de mannen geeft aan rond kerst een beslissing te nemen, terwijl een kwart van de vrouwen zich op dit moment al volop aan het orienteren is. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder ruim 500 consumenten. 23 procent van de consumenten tussen 18 en 34 jaar overweegt een overstap. Bij consumenten ouder dan 50 jaar is dit percentage slechts 8 procent.

Zorgen over kabinetsplannen
Een ruime meerderheid van de Nederlanders geeft in het onderzoek aan zich zorgen te maken over de aangekondigde kabinetsplannen in de zorg. Zo verwacht 45 procent van de respondenten dat ze de bezuinigingen in hun eigen portemonnee gaan voelen. Eén vijfde van de Nederlanders verwacht dat er in hun situatie niets zal veranderen. Vrouwen maken zich daarbij meer zorgen dan mannen.

Orientatie
In hun zoektocht naar een nieuwe zorgverzekeraar laten vrouwen zich vaker door vrienden en familie adviseren. Mannen kijken vaker op vergelijkingssites. Erno Kleijnenberg, ONVZ, vindt het een goed gegeven dat consumenten steeds vaker verder kijken dan alleen maar naar de prijs: ‘De prijs zegt weinig over de kwaliteit van de zorgverzekeraar. Men moet ook naar de inhoudelijke aspecten als bijvoorbeeld kwaliteit en service van een zorgverzekeraar kijken om verzekerd te zijn van goede zorg die bij je past.’

Keuzevrijheid
Bereikbaarheid van de zorgverzekeraar en keuzevrijheid in de zorgverlener zijn voor vrouwen belangrijker dan voor mannen. Zo geeft bijna 65 procent van de vrouwen aan een vrije keuze van het medicijn belangrijk te vinden. Bij de mannen geeft een kleine meerderheid aan dat belangrijk te vinden.  Kleijnenberg: De consument dient na te gaan of men zelf bij hun zorgverzekeraar vrijheid van keuze heeft voor welke zorgverlener ze mogen kiezen en of dat wordt vergoed. Vooral op het gebied van medicatie is het in de praktijk vaak zo dat veel zorgverzekeraars de keuze voor de consument maken in welk merk medicijn. Wij vinden dat de regie bij de patient zelf ligt.”

Bron: LVB

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen