Kosteloze wachttijdbemiddeling voor iedereen
ArrayBeleidsmakers buigen zich al jaren over een mogelijke oplossing, maar het terugdringen van de wachttijden in de Nederlandse ziekenhuizen blijft een heikel punt. En ondanks diverse inspanningen worden de wachttijden niet korter – te meer omdat de vergrijzing in Nederland in de nabije toekomst fors toeneemt, wat al in 2025 zal leiden tot een tekort van rond de 450.000 werknemers in de zorg.
Niet alleen beleidsmakers breken hun hoofd over deze problematiek, voor patienten zijn de wachttijden voor operaties in de Nederlandse ziekenhuizen inmiddels ook een pijnlijk bekende ervaring geworden. En niet alleen in Nederland: ook andere Europese landen als Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk kampen met dit probleem.
Men ervaart de nadelen van dit probleem pas echt wanneer hij/zij zelf in aanraking komt met een lange wachttijd voor een operatie of behandeling. Dubbel is dat je in het ene ziekenhuis zeven weken moet wachten voor een operatie, terwijl er in een ander ziekenhuis binnen drie weken ruimte is. Het ziekenhuis dat de patient confronteert met een lange wachttijd zal echter niet snel adviseren om het bij een ander ziekenhuis te proberen. Op deze manier stapelen de wachttijden zich op, terwijl er in andere ziekenhuizen operatiekamers niet volledig benut worden.
Zonder hier iets aan te doen zullen de wachttijden in de zorg langer worden. Volgens Menzis is dit met een gecentraliseerde aanpak te bestrijden. Een dergelijke aanpak leidt direct tot resultaat; de wachttijdbemiddeling levert gemiddeld 42 dagen winst op. Maar hier is zonder meer nog winst te behalen.
Menzis biedt sinds kort kosteloze wachttijdbemiddeling voor iedereen aan; dus ook aan niet-klanten. Het is een sympathieke oplossing voor een serieus probleem. Door middel van wachttijdbemiddeling kunnen zij inventariseren waar en op welk moment er operatiekamers beschikbaar zijn en daar direct op inspelen. Zo wordt de capaciteit van de ziekenhuizen efficienter benut en worden patienten eerder geholpen.
“Vooral in een tijd waar de premies omhooggaan, is het als zorgverzekeraar extra belangrijk te laten zien dat je de belangen van de mensen die zorg nodig hebben zo goed mogelijk wilt behartigenâ€, aldus Menzis. “Dat hoef je niet alleen te doen als je er klanten voor terugkrijgt. Daarom bieden we vanaf heden onze diensten ook aan niet-klanten.â€
Met deze actie hoopt Menzis bij te dragen aan het verlagen van de stijgende wachttijden voor iedereen en daarmee wachttijdbemiddeling in te zetten als oplossing voor een probleem in de zorg.
One thought on "Kosteloze wachttijdbemiddeling voor iedereen"
Comments are closed.
Simpele doch doeltreffende aanpak. Als er niks aan dit probleem gedaan wordt, zullen de wachtlijsten steeds langer worden. Met alle gevolgen van dien! Menzis zet met het aanbieden van deze dienst een stap in de goede richting. Het is zeker aan te raden om gebruik te maken van deze dienst!