Nationale Ombudsman kritisch over kostenonderzoek NZa

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) moet nagaan of er verbeteringen kunnen worden aangebracht in de communicatie met (huis)artsen die verplicht moeten meewerken aan onderzoeken. Dat stelt de Nationale Ombudsman in een onderzoek naar de manier waarop de NZa het huisartsenonderzoek in 2008 heeft uitgevoerd. Het gaat om het kostenonderzoek huisartsenzorg, met meer dan 500 vragen.

Een huisarts heeft zich tot de Nationale Ombudsman (NO) gewend, omdat hij vond dat de NZa in het onderzoek vragen heeft gesteld die achteraf niet relevant bleken te zijn. Darnaast vond hij dat in de antwoorden over gemaakte kosten soms genoegen werd genomen met aannames en dat de NZa te veel druk uitoefende op hem om met spoed de vragen van het onderzoek te beantwoorden. De NO ontving eerder ook al signalen van een andere huisarts en huisartsenorganisaties over de gevolgde porcedure door de NZa bij het desbetreffende huisartsenonderzoek.
Communiceren
Volgens de NO heeft de NZa goed gehandeld, waar het gaat om de belasting van de desbetreffende huisarts, het onderzoek is niet te belastend geweest voor de verzoeker. Wel stelt de NO dat het kennelijk niet is gelukt om gedurende en over het onderzoek zo met de onderzochten te communiceren dat zij het gevoel hebben dat de NZa voldoende oog heeft voor de problemen die medewerking aan het onderzoek met zich meebrengen. Daarom geeft hij de NZa de aanbeveling om te bekijken of er verbeteringen mogelijk zijn in de communicatie.

Bron: MedNet