Structurele oplossing voor efficiënte inzet traumaheli in de nacht
ArrayStaatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu wil hoe dan ook dat er een oplossing komt voor de nachtelijke vluchten van traumahelikopters van en naar ziekenhuizen. ‘Er kan dag en nacht worden gevlogen, daar is ontheffing voor verleend’, zo antwoordde de staatssecretaris in zijn drie minuten durende antwoord. Wel gaf hij aan dat sommigen bezwaar hebben aangetekend tegen deze ontheffing. Op dit moment kunnen die toestellen alleen op basis van een ontheffing in de wet in het donker vliegen, als sprake is van noodsituaties. Atsma wil dat het structureel wordt geregeld, desnoods door de toestellen een aparte positie in de luchtvaartwet te geven, zo zei hij vandaag in de Kamer.
Atsma zei eerder deze maand al dat hij deskundigen laat kijken naar de mogelijkheden om nachtvluchten vaker te laten uitvoeren. Die vluchten worden minder veilig geacht, omdat de heli’s in het donker langs bebouwing naar het dak van een ziekenhuis moeten vliegen.
In de huidige situatie komt het ook voor dat heli’s zijn gestationeerd op een naburig vliegveld en alleen van en naar een ziekenhuis vliegen als dat echt noodzakelijk is. Bij heli’s die wel een ziekenhuis als basis hebben, geldt in de nachtelijke uren een andere procedure. Als dan een toestel leeg terugkeert van een actie, mag het van de verkeersinspectie niet naar het hospitaal vliegen.
Haverkamp wilde tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer de verzekering dat er altijd medisch specialisten mee mogen met de helikopter en dat hun oordeel leidend is in de keuze om wel of niet uit te vliegen. De staatssecretaris antwoordde hierop bevestigend. Wel moet er een alternatieve landingsplek worden gekozen als de heli niet terugvliegt met gewonden. De deskundigen die naar de kwestie kijken, willen binnenkort hun conclusies presenteren. Atsma houdt bij een permanente oplossing ook geluidsaspecten in het oog.
Bronnen: NOS & Nu