Ricoh ontwikkelt systeem voor ziekenhuis van de toekomst
ArrayJeroen Bosch Ziekenhuis geeft patientenlogistiek kwaliteitsimpuls
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) in ’s-Hertogenbosch opent in april van dit jaar zijn nieuwbouw waarin drie Bossche locaties worden samengevoegd. Dit zeer toekomstgerichte en hypermoderne ziekenhuis gaat ook gebruik maken van de door Ricoh ontwikkelde toepassing van patientenlogistiek.
Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, heeft een innovatieve toepassing op het gebied van patientlogistiek ontwikkeld die nu ook in de nieuwbouw van het Bossche ziekenhuis toegepast gaat worden.
Voordelen voor de patient
Deze toepassing zorgt er o.a. voor dat patienten veel beter geïnformeerd worden over zaken als
onverwachte wachttijden op de poli, functieafdeling, bloedprikdienst en/of radiodiagnostiek waardoor
ergernis wordt beperkt. Dit innovatieve concept past in de ambitie van het ziekenhuis, om daar waar
mogelijk moderne hulpmiddelen in te zetten om de patientvriendelijkheid te optimaliseren.
Patientenlogistiek: de ‘stroom’ van een patient
In de entree van de nieuwbouw bevindt zich straks de centrale inschrijfbalie waar patienten een
representatieve JBZ-pas krijgen (vervanger van de ponskaart). Dit is de toegangspoort tot het systeem
van patientenlogistiek dat als het ware onder het ziekenhuisbezoek ligt. Daarnaast komen er drie
zogenaamde gegevenscontrolezuilen waar patienten zelfstandig de gegevens van hun JBZ-pas kunnen
beheren. De pas is de logistieke spil in het verblijf van de patient in het ziekenhuis. Eenmaal
aangekomen bij de bestemming (poli, functieafdeling, bloedprikdienst of röntgen) meldt de patient
zich bij de patientenaanmeldzuil ter plaatse en verkrijgt na invoering van de JBZ-pas de meest actuele
informatie over de wachttijd en wachtruimte. Gastvrouwen staan klaar om hulp te bieden aan patienten
die dat nodig hebben.
Wordt u al geholpen?
Patienten weten nu hoe laat zij terecht kunnen en of zij op de juiste plaats zijn. Het systeem heeft enige
verwantschap met de informatievoorziening op Schiphol waar passagiers op elk moment kunnen zien
wanneer hun vlucht vertrekt of landt. Deze patientenlogistiek sluit naadloos aan op de door het
ziekenhuis ‘Wordt u al geholpen?’ gedoopte ambitie om het ziekenhuisbezoek zo comfortabel en
efficient mogelijk te maken. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis dat tot de grotere Nederlandse
opleidingsziekenhuizen behoort, wil de nieuwbouw aangrijpen om de ziekenhuisomgeving
patientgerichter en patientveiliger te maken.
Kwaliteitsverbetering en procesoptimalisatie
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis streeft er altijd naar om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Het
optimaliseren van informatievoorziening naar de patient speelt een belangrijke rol in die ambitie. “Het
gaat erom dat zo veel mogelijk relevante informatie voor het welbevinden van de patient te allen tijde
beschikbaar is. Dit geldt natuurlijk voor medische informatie, maar nadrukkelijk ook voor informatie
die voor het ziekenhuisverblijf van belang isâ€, zegt Peter de Kubber, lid Raad van Bestuur van het
Jeroen Bosch Ziekenhuis. Zowel voor zorgverleners als voor patienten is dit nieuwe systeem een
kwaliteitsverbetering. Patienten weten beter waar zij aan toe zijn, doordat zij doorlopend worden
geïnformeerd door slimme toepassing van moderne ICT-techniek.
“Het systeem van verschillende balies bij de poliklinieken en vaste werkplekken is hiermee verleden
tijdâ€, zegt Carol Dona, President en CEO van Ricoh bij de ondertekening van het contract. “Dat
traditionele systeem is inefficient en zorgt voor kwaliteitsverlies van de geleverde zorg.â€
Over het Jeroen Bosch ziekenhuis
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis is een groot ziekenhuis op meerdere locaties in de regio
’s-Hertogenbosch en de Bommelerwaard. Sinds 1274 kent de regio een gastvrij ziekenhuis waar
persoonlijke aandacht voor de patient, kwaliteit en innovatie belangrijk zijn. Het ziekenhuis betrekt in
2011 een nieuw gebouw en wil dan het meest patientgerichte ziekenhuis in Nederland zijn. Met ruim
240 medisch specialisten verdeeld over 29 specialismen is het Jeroen Bosch Ziekenhuis een
topklinisch centrum voor acute en specialistische zorg. Als opleidingsziekenhuis levert het een
belangrijke bijdrage aan de opleiding van artsen en verpleegkundigen in Nederland. Speerpunten in de
zorg zijn Oncologie, Cardiovasculaire geneeskunde, Endoscopie en Transmurale geneeskunde.
Over Ricoh Nederland
Ricoh is leverancier van IT & Documentoplossingen. Dankzij de sleutelrol die Ricoh heeft gespeeld
bij de snelle ontwikkeling van de wereldwijde kantoorautomatisering, is het bedrijf in slechts twintig
jaar uitgegroeid tot wereldwijd marktleider in duurzame documentoplossingen. Met 108.500
medewerkers en kantoren in meer dan 50 landen beschikt het Ricoh concern momenteel over één van
de grootste verkoop- en servicenetwerken in de branche. Het hoofdkantoor van Ricoh Nederland is
gevestigd in ‘s-Hertogenbosch. Voor meer informatie: www.ricoh.nl