Leidraad voor ziektebeeldinformatie

Array

Farmaceutische bedrijven hebben sinds kort de beschikking over een leidraad hoe om te gaan met ziektebeeldinformatie voor patienten, ontwikkeld door de Stichting Code Geneesmiddelenreclame. Op 1 april 2011 eindigt een overgangstermijn van een half jaar waarin ervaring met de leidraad is opgedaan. In deze periode hebben bedrijven hun uitingen als folders, brochures en websites kunnen aanpassen aan de nieuwe leidraad. Doel hiervan is de kritiek wegnemen dat informatie over ziektebeelden wordt misbruikt om reclame te maken voor receptgeneesmiddelen of het gebruik ervan te bevorderen.

De leidraad geeft adviezen aan bedrijven hoe vermeden kan worden dat de grens tussen informatie en promotie wordt overschreden. Daarmee speelt het initiatief van de farmaceutische sector in op de maatschappelijke vraag naar meer duidelijkheid over het verstrekken van informatie over ziektes, aandoeningen en behandeling daarvan, waar direct of indirect wordt verwezen naar receptgeneesmiddelen.
De inhoudelijke tekst is terug te vinden op de website www.cgr.nl/162565/Leidraad-Informatie-UR-geneesmiddelen.html

Consumenten en patienten zijn gebaat bij een goede informatievoorziening over aandoeningen en de mogelijke behandelingen ervan. Op deze manier zijn zij in staat om samen met de behandelaar een aanpak te kiezen die past bij het ziektebeeld, afgestemd is op hun dagelijkse leven en hun verwachtingen. Nefarma vindt het van het grootste belang dan patienten voldoende regie hebben over de behandeling van hun aandoening. Als sector hebben we ons dan ook ingespannen om deze leidraad tot stand te brengen en zodoende tegemoet te komen aan de vragen van de patienten en de maatschappelijke discussie omtrent informatievoorziening van receptgeneesmiddelen.

Bron: Nefarma

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen