Veel klachten over zorgkantoren bij ombudsman

Array

De Nationale ombudsman heeft 612 meldingen ontvangen over zorgkantoren. Tachtig procent daarvan was negatief.

Nationale ombudsman Meldingen
De meldingen kwamen binnen op een meldpunt dat in maart in het leven werd geroepen voor een onderzoek naar de kwaliteit van de AWBZ-uitvoering. Burgers konden er hun positieve en negatieve ervaringen met zorgkantoren melden. De meeste meldingen hebben betrekking op administratieve organisatie, behulpzaamheid en informatieverstrekking.

Klachtenboek
In maart startte de ombudsman een onderzoek naar de kwaliteit van de AWBZ-uitvoering door zorgkantoren. Hij stelde een klachtenboek samen met een aantal negatieve ervaringen van burgers met zorgkantoren. Om te beoordelen of het geschetste beeld klopte, opende hij een meldpunt op zijn website. Daar konden burgers tot 8 april hun positieve en negatieve ervaringen met een zorgkantoor melden. Hierop ontving hij 612 meldingen: tachtig procent negatief en twintig procent positief.

Oplossingen
Binnenkort spreekt de ombudsman de managers van de zorgkantoren en vraagt hij hen om concrete oplossingen. Voor de zomer maakt hij de verbeterplannen van de zorgkantoren bekend.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen