Wet klachtrecht gaat verdwijnen
ArrayHet klachtrecht gaat op de schop als het Parlement akkoord gaat met het ontwerp van Wet clientenrechten zorg (WCZ). In de WCZ komt namelijk de plicht voor zorgaanbieders om een klachtencommissie te hebben te vervallen. De Wet klachtrecht clienten zorgsector gaat dan ook verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt er een verplichting om een klachtenfunctionaris in te stellen. Doel: laagdrempelige behandeling van klachten. Hiermee wordt geformaliseerd wat in feite al gebeurde. Momenteel wordt het merendeel van de klachten door een klachtenfunctionaris afgehandeld. Deze klachten bereiken de Klachtencommissie dus nooit.
Beste lezer, wat is uw mening over het verdwijnen van de klachtencommissie? Deze vraag stelt Julius gezondheidsjuriste mr. Monique Biesaart. Zij doet dit ter voorbereiding van het Julius congres over de Wet Clientenrechten Zorg dat op 27 mei plaatsvindt op de Universiteit Utrecht. De lezers met de best beargumenteerde reacties ontvangt een cadeaubon en worden geciteerd tijdens het congres. Wilt u niet reageren maar wel naar dit congres? Wilt u in één dag vernemen over alle aspecten van de nieuwe WCZ? Surf dan naar www.unitzorginnovatie.nl klik door op ‘Aankomende congressen’ lees de uitvoerige brochure, meld u aan en doe nieuwe kennis(sen) op.
Guus Schrijvers