Farmaceuten passen websites massaal aan de nieuwe richtlijnen voor publieksreclame voor Receptgeneesmiddelen CGR en KOAG

Array

Sinds het van kracht worden van strengere regels voor publieksreclame voor geneesmiddelen hebben farmaceutische bedrijven de publieksinformatie op hun websites grondig aangepast. Sommige bedrijven haalden zelfs hun speciale sites voor specifieke aandoeningen of geneesmiddelen uit de lucht. Zo blijkt uit een onderzoek van Gezonde scepsis, dat blij is dat de farmaceuten hun verantwoordelijkheid nemen.

Eind 2009 concludeerde Gezonde scepsis nog dat zeventien van de zesentwintig onderzochte websites van farmaceutische bedrijven niet voldeden aan de wet- en regelgeving voor publieksreclame. Symptoomreclame en reclame voor receptgeneesmiddelen is namelijk niet toegestaan. Ook was de Inspectie voor de Gezondheidszorg van oordeel dat maar een minderheid van de onderzochte sites niet aan de wet of richtlijnen voldeed. De discussie die op gang kwam leidde tot het aanscherpen van de regels voor publieksreclame in de Leidraad Receptgeneesmiddelen van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG). De nieuwe leidraad geldt vanaf 1 april dit jaar.
Gezonde scepsis vergeleek de zeventien eerder als ‘onjuist’ bestempelde websites met de en constateerde dat alle farmaceuten zich nu daaraan conformeren. Zes websites zijn uit de lucht gehaald, één is overgedragen aan een patientenvereniging en tien zijn aan de nieuwe leidraad aangepast. Sommige van deze bedrijven lieten weten ook hun andere websites te hebben aangepast.

Twee websites voldeden tijdens het onderzoek van Gezonde scepsis nog niet aan de leidraad. De site Novartiscardiovasculair.nl noemde alleen de geneesmiddelen van Novartis zelf, terwijl die van andere fabrikanten ook genoemd zouden moeten worden. Hiermee geconfronteerd haalde Novartis de site onmiddellijk uit de lucht. “Foutje, deze site was aan onze aandacht ontsnapt”, aldus een woordvoerder van Novartis. De diabetessite Luisternaaruwlichaam.nl van MSD bevatte een tekst over een ‘nieuwe’ generatie medicijnen die zij onder andere zelf op de markt brengen. Deze formulering kan volgens de leidraad de suggestie wekken dat die nieuwe medicijnen beter zijn dan al langer bestaande medicijnen. MSD liet later weten de tekst op de site te hebben aangepast, nadat Gezonde scepsis het bedrijf hierop had aangesproken.

Gezonde scepsis is een programma van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) en wordt in opdracht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) uitgevoerd, in nauwe afstemming met het ministerie van VWS en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Bron: IVM

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen