How are Social Media Best Practices shaping up for Hospital, Physicians and Patients in Europe and the USA
ArrayPanel Discussie onder leiding van Bryan Vartabedian, met bijdragen van Alexander Schachinger, Tim Lloyd, Jorge Juan Fernandez Garcia
Alexander Schachinger, Berlijn, Duitsland is gespecialiseerd in onderzoek naar de e-patient en digitale online studies in de gezondheidszorg.
Schachinger stelt dat leren van elkaar zeer belangrijk is. Voor medici vertaalt hij dit in het luisteren naar de patient. Helaas gebeurt dat helaas nog veel te weinig door artsen. Terwijl e-patienten juist erg goed naar elkaar luisteren.
Uit het PILOT (Patient Involvement Leading to Optimized Therapy) onderzoek met 5000 patienten blijkt dat 45% totaal geen, en 18% al wel een geneesmiddel krijgt voorgeschreven door de huisarts nadat de patient zelf op internet daarnaar gezocht heeft. Dit biedt ruimte voor verbetering, maar is toch al een verbazend hoog percentage dat aangeeft dat artsen steeds beter naar hun patienten gaan luisteren.
Ook de industrie kan leren. De firma Coloplast uit Denemarken heeft als een van de eerste hun website gebruikt om tot verbetering van stoma producten te komen. Ondanks dit bijzondere initiatief is er nog een lange weg te gaan alvorens Health 2.0 wereldwijd is geïmplementeerd.
Tim Lloyd @timolloyd – Department of Health, refereert aan de NHS site waar onder de titel “choices” patienten gestimuleerd worden via internet keuzes te maken. De NHS heeft de site Smokefree opgezet, een forum waarop mensen die willen stoppen met roken met elkaar kunnen communiceren. Op deze manier probeert het equivalent van ons ministerie van VWS in Engeland patienten en medische professionals met elkaar in contact te brengen via het internet. Waar dit in Nederland nog voorlopig particuliere initiatieven zijn, loopt Engeland dus voor, omdat de overheid daar eHealth actief promoot. Waar blijven wij in Nederland na het opheffen van het Zorginnovatieplatform (ZIP). En, via #nhssm kan iedereen via twitter de activiteiten van het department of health volgen.
Lloyd vraagt bijzondere aandacht voor de uitdagingen die er nog liggen: de interactie tussen medische professionals en de patienten. Dit is verre van ideaal. Zo is Doctors.net.uk met daarop 184.310 artsen aangesloten niet toegankelijk voor patienten. Het gebrek aan vertrouwen van medische professionals benoemt Lloyd als de belangrijkste te overwinnen drempel.
Jorge Juan Fernandez Garcia, directeur eHealth & Health2.0 in het San Juan de Dios ziekenhuis, Spanje @jorgejuan . Dit ziekenhuis is het belangrijkste kinderziekenhuis van Spanje. Omdat vele artsen in dat ziekenhuis inzagen dat veel wat zij doen als medicus veel beter gedaan kan worden door machines, zijn zij het H2.0 ziekenhuis gestart. H20 staat voor water in de chemie, vandaar dat dit digitale ziekenhuis ook het “Liquid Hospital” wordt genoemd. Door uitvoerig en grootschalig gebruik van sociale media en internet zijn arts en kind veel dichter bij elkaar komen te staan. Maar om kort te gaan haalt Garcia Martin Luther King aan: “I had a dream” waarmee hij aangeeft dat er nog een lange weg te gaan is voordat het ideaal is bereikt, iedereen op hetzelfde niveau van communiceren.
In diverse landen in Europa zijn initiatieven zoals REshapehc in Nederland van start gegaan, op verschillende terreinen, maar met dezelfde doelstelling: het stimuleren van het gebruik van sociale media tussen patient en arts om tot een optimale stroom van informatie uitwisseling te komen.